Meer fietsen verkoop door Giro-winst ?

De Ronde van Italië is gewonnen door de Nederlandse tijdritspecialist Tom Dumoulin en is daarvoor gehuldigd in Maastricht.
Heeft dat gevolgen voor de wielersport in Nederland en wakkert het de liefde voor racefietsen meer aan ?
En merkt de wielerbranche iets van de winst in de Giro d’Italia?

Media.

De media spint garen bij de recente wielerprestaties van Nederlandse renners.
Er worden speciale edities uitgebracht over de Giro die veel verkocht worden.
Ook moeten uitgevers van algemene bladen en tijdschriften over de wielersport hun oplages verhogen omdat ze anders niet aan de vraag kunnen voldoen.

Fietsenzaken.

Veel fietsenzaken merken niet veel van de grotere belangstelling voor de wielersport.
Er worden niet meer racefietsen verkocht en ook niet duurdere.
Dit komt mede door het feit dat men over het algemeen niet begint met racefietsen vanwege successen in de Tour of de Giro.
Mensen beginnen eerder met racefietsen door aanmoedeging vanuit de vriendenkring of buren, of worden aangemoedigd om te gaan racefietsen van mensen op de werkvloer.
Maar de merken waar de wielrenners op fietsen gaan het wel beter doen dan andere fietsmerken.
Mensen zien op welke fietsen de wedstrijden gewonnen worden, en als men al aan het racefietsen is of gaat doen, dan wordt er toch meer gekeken naar de populaire merken van de topsporters en ook verkocht.

Meer sporters ?

De KNWU (De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie) had vorig jaar 33.471 leden.
Natuurlijk is een overwinning van bijvoorbeeld Dumoulin geweldige promotie voor de sport, maar dit vertaald zich niet direct in meer leden voor de sportbond.
Racefietsen is geen sport voor alleen maar oudere mensen. Sterker nog, de bond heeft zeker tweeduizend jongeren met een wedstrijdlicentie.
De jeugd heeft ook een mooie toekomst en kansen in de wielrensport.
Hopelijk heeft de winst van Dumoulin wel een positiever effect voor het wielrennen onder kinderen.