Achtervering afstellen.

Achtervering afstellen

Leestijd

6 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 35,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

DemperpompRolmaatTy-wrapsHandleiding

Niveau

3/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Een vloeiend werkende voorvering is essentieel voor de ultieme grip van je voorwiel, en een subtiel deinende beweging blijkt verrassend bevredigend. Maar het is de achtervering afstellen die met uiterste precisie moet worden afgestemd. Het is een delicate dans tussen grip, comfort en efficiëntie. Een harmonieuze balans waarin elke millimeter telt, elke schok absorbeert en elke oneffenheid gladstrijkt. Want alleen met een sublieme achtervering bereik je de perfecte synergie tussen de kracht van de aandrijving, het comfort van de rit en de meest efficiënte overdracht van energie. Zo ontstaat een meesterwerk van techniek en ontwerp, waarin elke veerbeweging een verhaal vertelt van wendbaarheid, controle en pure rijvreugde.

basisprincipe’s van het afstellen

Als een gepassioneerde fietser en liefhebber van avonturen op twee wielen, herken ik zeker het belang van dit verhaal. In het artikel worden de essentiële principes van het afstellen van luchtvering uitgelegd, aangezien bijna elke fiets tegenwoordig met deze technologie is uitgerust. Het goede nieuws is dat technische kennis niet vereist is. Als je in staat bent om je banden op te pompen, kun je ook zelf je voorvork of achterdemper afstellen.

Dit artikel biedt een overzichtelijke en toegankelijke gids, zelfs voor degenen die dit al als routine beschouwen. Het is immers menselijk om af en toe de basisprincipes uit het oog te verliezen, of het nu uit gemakzucht of tijdsdruk is. We hebben ons allemaal wel eens afgevraagd wie van ons in de redactiegroep toevallig een demperpomp in zijn of haar fietsrugzak heeft gestopt.

Met dit verhaal krijg je een andere kijk op dezelfde essentie. Het helpt je om de terminologie te begrijpen, zoals vering en uitgaande demping, en het belang van deze fundamentele elementen. Bovendien leer je hoe je deze zelf kunt aanpassen. Dus of je nu een beginner bent of een ervaren rijder, dit artikel biedt waardevolle inzichten en fungeert als een handige herinnering aan de basisprincipes van het afstellen van luchtvering.

Vind het ventiel.

Ventiel in de vorkDe meeste achterdempers maken gebruik van luchtvering, en dat is niet zonder reden. Deze dempers bieden de beste prestaties voor diverse rijomstandigheden dankzij hun afstelmogelijkheden. Om de luchtdemper optimaal te benutten, moet je deze eerst op de juiste druk brengen. Een handige manier om dit te doen is via een Schrader ventiel, vergelijkbaar met die van een auto. Voordat je lucht toevoegt, is het raadzaam om de demper volledig te laten leeglopen. Druk het pinnetje van het ventiel in en leun op de fiets totdat alle lucht is ontsnapt. Hierdoor krijg je een nauwkeurig beeld van de veerweg die je fiets daadwerkelijk heeft. Neem vervolgens even de tijd om te controleren of het wiel nog steeds vrij kan draaien. Op deze manier waarborg je niet alleen de optimale werking van de achterdemper, maar ook de vrije beweging van je wiel.

Tie-wrap truc en uit veren.

Damper in het frameEen handige truc om na elke rit je daadwerkelijk gebruikte veerweg te controleren, is het plaatsen van een tie-wrap strak om de demper. Hiermee voorkom je dat de demper vanzelf kan bewegen. Voordat je opstapt, schuif je de tie-wrap naar boven en in één oogopslag kun je zien of alles naar behoren werkt. Deze eenvoudige handeling biedt gemoedsrust en zorgt ervoor dat je snel kunt controleren of je demper optimaal functioneert.

Het is belangrijk om te onthouden dat bij winterse pekelritten of bij extreme modderige omstandigheden de tie-wrap verwijderd moet worden. De troep onder de tie-wrap kan namelijk de demper aantasten. Door dit te doen, bescherm je de integriteit van je demper en behoud je de optimale prestaties ervan.

Uitveren

Wanneer je de vering uittrekt, blijft er een olierandje achter. Meet de exacte afstand van dat randje tot de seal; je kent dan de exacte veerweg van je demper. Dit is overigens niet de veerweg van je achterwiel, die is veel groter door de overbrenging in de achtervering.

Oppompen

Op pompen met een DamperpompPomp lucht in de demper met een nauwkeurige vorkpomp. Volg de gebruiksaanwijzing van je fiets, die geeft een goede basiswaarde wat je veel tijd scheelt. Aan de gebruiksaanwijzing van de demper heb je nu niets, de fabrikant kent de veer verhoudingen van jouw fiets niet. De gebruiksaanwijzing gaat uit van je gewicht, inclusief fietskleding, schoenen, helm, enz. Dus ga op een weegschaal staan en smokkel niet!

Meer lucht.

Zonder handleiding is de eerste afstelling een gok. Bij de meeste dempers kan je rekenen op 1 1/4 bar per 10 kilo rijdersgewicht. Weeg je inclusief kleding 80 kilo dan begin je dus met zo’n 10 bar. Gebruik een goede, nieuwe pomp. Een oude die onnauwkeurig werkt of lekt maakt het vinden van de juiste afstelling tot gok werk. Gebruik altijd dezelfde pomp. Iedere pomp heeft z’n afwijking maar altijd dezelfde afwijking is geen probleem.

Schrijf en Sag?

Opschrijven wat de totale veerweg is, hoeveel druk je in je demper pompt en hoever hij dan inzakt geeft je een goed overzicht in hoe je achtervering afstellen werkt en wat de effecten van je afstelling zijn. Houd je alles netjes bij dan kun je gemakkelijk kleine aanpassingen doen. Verstel, op zoek naar het optimum, nooit teveel in een keer, en altijd een ding tegelijk. Anders weet je niet wat waarvoor zorg de en raak je de weg kwijt in de mogelijkheden.

Sag?

Om het achterwiel de ondergrond zo goed mogelijk te laten volgen moet de vering een stukje inzakken, zo houd je ook grip wanneer je door een kuil rijdt. Die inzakking noemen we sag. De juiste hoeveelheid is ergens tussen de 15 en 25 procent, afhankelijk van je fiets en je rijstijl.

Inzakking meten en Sag aanpassen

Wanneer je je achter demper tot de basis waarde hebt opgepompt, ga je voorzichtig op je fiets zitten. Schuif de tie-wrap omhoog en stap rustig af. De afstand van de seal tot de tie-wrap is de gebruikte veerweg. Meet deze op, deze moet tussen de 15 en 25 procent van de totale veerweg bedragen.

Sag aanpassen.

Voeg lucht toe als de sag te veel is, of laat lucht ontsnappen wanneer de vering juist te weinig inzakt. Doe dit met kleine beetjes, 0,5 bar maakt vaak al een groot verschil. Het is normaal als de vering een enkele keer doorslaat, dan gebruik jje de beschikbare veer weg echt, en de demper kan er tegen.

Negatief en Anti hobbel.

Bij sommige oude Rockshox-dempers kan je een negatieve luchtkamer apart afstellen, hier mee beïnvloed je de progressiviteit en het eerste aanspreken. Een druk ongeveer gelijk aan de druk in de normale kamer werkt vaak het best, verstel deze druk met kleine beetjes want de invloed is groot. De positieve kamer moet al ongeveer juist zijn afgesteld voor de negatieve kamer kan worden afgesteld.

Anti hobbel

Door meer lucht in je demper te pompen maak je de luchtveer harder en vermindert de sag. Dit verandert niets aan de progressiviteit maar vermindert de effectiviteit van de vering en is dus geen goede manier om deinen tegen te gaan. Wanneer de achtervering te veel reageert op trappen stel je meer compressiedemping in, of schakel je de Pro Pedal of platformstand in. Zo blijft de vering actief maar wordt ongewenste beweging onderdrukt.

Spiraalveren.

Spiraal veringSommige dempers gebruiken een stalen spiraal in plaats van een luchtkamer. Wanneer deze niet genoeg of juist te veel sag heeft moet je de veer wisselen voor een hardere of zachtere. ledere demperfabrikant levert veren in verschillende hardheden. De schroefverstelling voorde voorspanning is geen sag instelling maar een rijhoogte instelling, dus niet geschikt om je fiets op een bepaald gewicht aftestellen. Zie ook de gebruiksaanwijzing.

Rebound afstellen.

Bijna iedere demper heeft een rode knop om de rebound- ofwel uitgaande demping mee af te stellen. Deze regelt hoe snel de vering uit veert na een klap. Te weinig demping betekent te snel uitveren; de rijder wordt uit het zadel gelanceerd. Is er te veel demping ingesteld dan is de vering niet snel genoeg uit geveerd om de volgende hobbel te absorberen. Daardoor worden opeenvolgende hobbels slecht verteerd.

Begin met de rebound demping uit te schakelen, draai daarvoor de knop helemaal naar de min. De vering zal nu on gedempt en erg snel uitveren. Rijd nu steeds een ronde op je favoriete parcours, en stel de demping steeds één klik langzamer. Het optimum ligt ergens in het midden en is erg persoonlijk voor de achtervering afstellen.

Compressie demping.

Sommige dempers hebben een afzonderlijk afstelbare compressie demping, anders dan een platformsysteem. Begin ook hier met minimale demping en stel telkens na uitproberen één klik bij tot het optimum bereikt is. Verstel nooit meer dan één ding tegelijk, anders weetje niet wat welk effect heeft en raak je de weg kwijt bij de achtervering afstellen.

Lock-out.

Sommige dempers hebben een lock-out. Hiermee kan de rijder de vering compleet blokkeren, de bediening kan op de demper of op het stuur zitten. De meeste lock-outs hebben een overdrukventiel waardoor de vering alsnog werkt wanneer je onverhoopt een obstakel raakt.

Tips en opmerkingen

Maak een proefrit wanneer je de vering voor en achter afgesteld hebt. Rij rechtuit en zet hard af zodat je de fiets in zijn veren drukt. Voor- en achtervering moeten gelijk inzakken en weer uitveren. Gebruik de reflectie van een winkelruit, het frame moet ongeveer horizontaal blijven.

Controleer de scharnierpunten regelmatig op slijtage. Versleten glijbussen, verbogen bouten en losse moeren verminderen de werking en, erger nog, kunnen je frame ernstig beschadigen. Regelmatig controleren kan je dus een hoop geld besparen.

Play Video