Cassette monteren.

Cassette monteren

Leestijd

4 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ € 20 - 400,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

KettingzweepCassette afnemerBahcoInbussleutels

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Hoe verwijderen vervang je de cassette, hoe maak je aanpassingen?
Het komt hier allemaal aanbod.
Als je de cassette vervangt, moet je ook een nieuwe ketting monteren.
Doe je dit niet, dan heeft je dure cassette een veel kortere levensduur.
Als je losse kransen voor jouw cassette kunt krijgen, kan het voordelig zijn om alleen de versleten kransen te vervangen.
Meestal zijn het de kleinere kransen die zijn versleten.
Heb je vele duizenden kilometers afgelegd met je cassette, dan kan het juist goedkoper zijn om de complete cassette en ketting te vervangen.

Cassette afnemer.

Ontspan de snel spanner op de rem, open de snel spanner van het achterwielen haal hem uit het frame.
Verwijderde snelspanner uit de naaf.
Schuif de juiste cassette-afnemer op de sluitring, en controleer of het gereedschap goed in de groeven zit.
Plaats de snel spanner weer in het wiel, maar zonderde veertjes.
Span de snel spanner zodat de cassette-afnemer goed vastzit.

Cassette afnemer Shimano

Sluitring losdraaien.

Met het wiel verticaal op de grond plaatsje de kettingzweep aan de linkerkant van de cassette, op één van de grotere kransen.
Je moet het handvat iets hoger dan horizontaal houden.
Verzeker je ervan dat het stuk ketting goed om de krans heen zit, ook het korte stukje ketting.
Zet een beetje druk op de kettingzweep om de ketting te spannen.
Zet een grote bahco op de cassette-afnemer, met het handvat naar rechts.
Duw stevig op beide sleutels, let hierbij op dat de kettingzweep niet weg slipt.
De sluitring moet nu gemakkelijk loskomen.

Sluitring losdraaien met kettingzwiep en Shimano met baco tool

Cassette verwijderen.

Verwijderde snel spanner.
Draai de sluitring helemaal los met je hand.
Haal één voor één de kransen en spacers van de cassettebody, en leg ze in de volgorde van demontage.
Soms zitten er meerdere kransen aan elkaar vast, op een zogenaamde spider.
Er kunnen meerdere spiders in één cassette zitten.
In dat geval zitten er meestal spacers tussen de spiders, de volgorde van deze spacers is zeer belangrijk.
Anders kloppen de afstanden niet meer, met als gevolg een slecht schakelende achter derailleur.

Cassette verwijderen

Shimano cassettes

Shimano-cassettes zijn er in vele uitvoeringen.
Bij de meeste 7/8-speed cassettes van Shimano zitten de 5/6 grootste kransen aan elkaar vast met kleine inbusbouten.
Meestal moetje deze losdraaien met een 1,5 millimeterinbussleutel, soms zelfs met een nog kleinere maat.
De boutkoppen kunnen aan de voor- of achterkant van het groepje kransen zitten.
De goedkopere 9-speed Shimano-cassettes hebben een soortgelijk systeem.
Duurdere 9/10-speed cassettes hebben kransen die op spiders zitten.
Deze kransen kun je niet loshalen.
Bij sommige Mavic-naven moet je spacers op de cassettebody plaatsen, voor je een Shimano cassette monteert.
Je moet ook spacers op de body plaatsen wanneer je een 7-speed cassette wilt gebruiken in combinatie met een 8/9/10 speed naaf.

Campagnolo cassettes.

Alle huidige cassettes van Campagnolo zijn 10 of 11-speed, maar 9-speed cassettes zijn nog verkrijgbaar als vervangende onderdelen.
Bij de groepen Xenon, Mirage en Veloce bestaat de cassette uit losse kransen met spacers ertussen.
Bij Centaur-, Chorus-, en (Super) Recordgroepen zitten de kransen per twee of drie op een spider.
Met uitzondering van de kleinste drie kransen, dat zijn doorgaans losse kransen.
De markeringen moeten naar buiten wijzen.

Marchisio cassettes.

Marchisio maakt cassettes voor zowel Campagnolo als Shimano.
Er zijn twee varianten: kransen met adapters en normale kransen.
Marchisio maakt alleen maar losse kransen.
Ze zijn volledig uitwisselbaar met de originele cassettes, waardoor je de verzetten helemaal kunt aanpassen naar jouw smaak.
In tegenstelling tot alle andere merken cassettes, moet bij Marchisio de markering op de kransen naar binnen wijzen.

Cassette vervangen.

Bij alle cassettes, behalve Marchisio, moeten de markeringen op de kransen altijd naar buiten wijzen.
Rijd je met een Shimano-cassette, dan moet je de driehoekjes op de kransen uitlijnen.
Bij alle cassettes geldt: lijn de groeven op de body uit met de cassette en zorg dat de spacers in de juiste volgorde zitten.
Je kunt dit gemakkelijk checken door te kijken of de kransen allemaal even ver van elkaar afzitten.

Cassette vervangen

Cassette monteren.

Zitten alle kransen op de body, dan moet je kunnen zien dat de kleinste krans verder uit steekt dan de body.
Is dit niet het geval, dan ben je ergens een spacer vergeten.
Zit alles goed op zijn plek, dan plaatsje de sluitring.
Zet de cassette-afnemer in de vertanding van de sluitring, en borg de afnemer met de snel spanner van het wiel.
Draai de sluitring nu vast met de bahco, met een maximaal aandraaimoment van 45 newtonmeter. Je bent klaar!

Cassette vast draien met Tool

Een cassette op maat.

Met Shimano-cassettes waar de kransen aan elkaar zijn geschroefd, of met Campagnolo cassettes met losse kransen kun je cassettes volledig op maat bouwen.
Dat wil zeggen, exact aangepast aan jouw wensen.
Begin met het meten van de afstand tussen twee kransen.
Meet met een schuifmaat, van het midden van de ene krans tot het midden van de andere krans (hart-hart).
Bouw je cassette op de body, en plaats vervangende kransen waar je dat wenst.
Houd rekening met de variërende dikte van de spacers, om de afstand tussen de kransen overal gelijk te houden.
Als je tevreden bent met je samengestelde cassette, controleer je of de kleinste krans verder uitsteekt dan de body.
Draai nu de sluitring vast.

Tips en opmerkingen cassette monteren:

  • Campagnolo 8-speed cassette kransen zitten 5,0 millimeter uit elkaar. De afstand bij 9-speed is 4,55, 10-speed 4,12 en 11-speed 3,80 millimeter.
  • Shimano 7-speed cassette kransen zitten 5 millimeter uit elkaar, bij 8-speed kransen is deze afstand 4,8 millimeter. Bij 9-speed en 10-speed bedraagt de afstand 4,34 respectievelijk 3,95 millimeter.
  • Dit betekent dat de afstand tussen de kransen in je cassette moet aansluiten op je aandrijving, om correct te schakelen.
  • Cassettes waarbij kransen niet (allemaal) vastzitten op een spider, kun je aanpassen aan je eigen wensen. Je kunt hier bij kransjes gebruiken van andere cassettes van dezelfde fabrikant, of van Marchisio. Dit kan wel enigszins ten koste gaan van de schakel prestaties, aangezien verschillende kransen hun schakelhulpjes op een andere plek zullen hebben.
  • Er zijn spacer setjes verkrijgbaar om de afstand tussen kransen aan te passen, zodat je bijvoorbeeld van 9-speed naar 10-speed gaat of andersom. Dit werkt zowel met Shimano als Campagnolo, zolang de kransen niet op een spider zitten. Spacer setjes kosten rond de 25 euro.