De maten van de spaak

Voor een juiste keuze van de maten van de spaak zijn de volgende maten van de spaak van belang:

  • De lengte van de spaak
  • De passing van de kop in de naafflens
  • De diameter en schroefdraad van de spaak

De maten van de spaak.

De lengte van de spaak wordt gemeten vanaf de kop tot en met de onderkant van de schroefdraad.
De spaaklengte die gebruikt wordt is afhankelijk van de velgdiameter op de plek waar de nippels in de velg steken, de flenshoogte van de naaf, het spaakpatroon en de mate waarin het wiel ‘paraplu’gespaakt wordt. De ideale lengte van de spaak is zodanig, dat het draadeinde onder de bovenkant van de spaaknippel ligt. Als de spaak te kort is, dan wordt deze met te weinig schroefdraad bevestigd. Steekt de spaak uit, dan kan de spaak de binnenband lek prikken. Spaken die uit de nippel steken moeten afgeslepen worden. Voor het bepalen van de spaaklengte zijn er tabellen beschikbaar. Fabrikanten van velgen geven in hun technische specificatie welke spaaklengte bij welk spaakpatroon hoort. De lengte van de spaak kan op eenvoudige wijze gemeten worden met een spaakmeter.
Wanneer een oncourante spaaklengte nodig is, kunnen de spaken op maat gemaakt worden met een rolapparaat voor spaken.

Enkele maten van verschillende wielmaten.

Wielmaat Spaaklengte
28 x 1½
trommel voorwiel
trommel kant
kleine flens
308 mm nieuw model naaf 293 mm
300 mm nieuw model naaf 295 mm
28 x 1½
trommel achterwiel
trommelkant
tandwielkant
308 mm nieuw model naaf 295 mm
295 mm nieuw model naaf 295 mm
28 x 1⅝ x 1⅜
trommel voorwiel
trommelkant
kleine flens
300 mm of 285 mm
293 mm
28 x 1⅜ x 1⅝
trommel achterwiel
trommelkant
tandwielkant
300 mm of 285 mm
290 mm of 300 mm (over 4)
27 x 1¼
trommel voorwiel
trommelkant
kleine flens
305 mm
298 mm
27 x 1¼
trommel achterwiel
trommelkant
tandwielkant
305 mm
295 mm of 305 mm (over 4)
26 x 1⅜
trommel voorwiel
trommelkant
kleine flenstrommel achterwiel
trommelkant
tandwielkant
285 mm nieuw model naaf 270 mm
280 mm nieuw model naaf 275 mm
285 mm nieuw model naaf 272 mm
275 mm nieuw model naaf 275 mm
of 285 mm (over4)
28 x 1⅝ x 1⅜
voorwiel
achterwiel/remnaaf of versnellingsnaaf
298 mm
293 mm of 300 mm (over 4)
28 x 1⅝ x 1⅜
voorwiel
achterwiel
303 mm
308 mm

Behalve de lengte is ook de spanning tussen de spaakkop en spaakgat van de naaf van belang. De spaakkop moet strak in het spaakgat passen. Hoe groter de speling hoe meer klappen de kop van de spaak krijgt en hoe eerder die zal breken. De diameter van het spaakgat moet ongeveer 0,2 á 0,3 mm groter zijn dan de diameter van de spaakkop. De spaak moet ook strak tegen de naafflens aanliggen. Als de nek van de spaak te lang is zal de spaak los liggen en daardoor uiteindelijk kunnen breken. Door montage van messing tussenringetjes kan er voor gezorgd worden dat de spaak strak tegen de naafflens komt te liggen. Het messing tussenringetje moet tussen de spaakkop en de flens gestoken worden. Dus niet tussen de flens en de spaak.

De diameter van de spaak

De diameter van de spaak wordt aangeduid met een nummer voorafgegaan door de aanduiding SWG. De meest gebruikte spaakdiameters zijn SWG 13 met een diameter van 2,3 mm, SWG 14 met een diameter van 2,0 en SWG 15 met een diameter van 1,8 mm. Wanneer een spaak butted is uitgevoerd wordt eerst de diameter bij het schroefdraad genoemd en vervolgens de diameter in het midden. Een butted spaak SWG 14/15 heeft een schroefdraad diameter van 2.0 en een dikte in het midden van 1,8 mm. De gebruikte schroefdraad in de spaak is een zeer fijne Whitworthdraad met doorgaans 56 gangen per inch.

Door de fijne draad is de spaakspanning nauwkeurig te stellen. Fabrikanten leveren nippels en spaken als een set. Gebruik bij het vernieuwen van de spaak ook altijd nieuwe nippels om te zorgen dat altijd de juiste nippel is gemonteerd.
Waar niets anders vemeld staat, geldt kruis over 3

Nog enkele maten van verschillende wielmaten.

Wielmaat Spaaklengte
20 x 1⅜
Voorwiel 255 mm
achterwiel 252 mm
20 x 1.75
voorwiel 196 mm
achterwiel 184 mm
27x 1¼
voorwiel met vaste as 303 mm
achterwiel met vaste as 300mm A2 308 of 305 voor
SS3-speed (over 4)
achterwiel 3 versn.-naaf 308 mm
27 x 1¼
voorwiel met Shimano uitvalnaaf
303 mm
achterwiel met Shimano uitvalnaaf
305 mm of 308 mm (over 4)
28 x 1⅝ x 1¼
voorwiel met uitval 298 mm
achterwiel 5-sp. met uitval 305 mm of 303 mm (over 4)
Altus naaf velg Ø 622 mm
voorwiel spaak 14/305
achterwiel spaak 14/303 en 14/298
Maillard naaf velg Ø 622 mm
voorwiel spaak 14/305
achterwiel spaak 14/303 en 14/305
Maillard naaf velg Ø 622 mm
voorwiel spaak 14/308
achterwiel 14/305 en 14/308
Miche naaf champion velg
voorwiel spaak 14/305
achterwiel 14/305 en 14/302
Miche naaf velg Ø 630 mm RVS
achterwiel 14/305 en 14/308
voorwiel 14/308
Shimano 105 en NEW 600 EX naaf
achterwiel (over 4) 14/302 en 14/305
achterwiel (over 3) 14/295 en 14/298
voorwiel (over 4) 14/305
voorwiel (over 3) 14/298

Voor de maten van de spaak te berekening kunt u hier doen!

6 Comments

    • Hallo toon,
      Ik denk dat hier een spaak 14 zwart in zit. De lengte van de spaak weet ik zo niet, maar die kunt u meten.
      Als u er een spaak uithaalt kunt u van af de kop van de spaak tot en met de schroefdraad van de spaak de lengte van de spaak bepalen.
      mocht u zeker willen weten wat de dikte van de spaak is kunt u dit meten met een schijfmaat. Spaak 14 is 2 mm dik en spaak 13 is 2,3mm dik.
      ik hoop u zo voldoende te hebben geinformeerd. Met vriendelijke groet Manuel

  1. Het probleem zit er in dat dit wiel met een soort spaken is gevlochten, ik zit in een fiets toer verenging en heb al heel veel wielen gevlochten maar met een soort spaken van de zelfde lengte gaat een stap te ver de lengte die ik heb is 280 maar voor de cassette denk ik dat ik er met 285 ? wel mee kom ? maar ik twijfel ,
    Groet Toon

  2. Toon Den Helder, ik heb ook zo’n wiel staan. net als de meeste racewielen is de dikte 2,0mm.
    De lengte meet ik altijd een andere spaak op dat ik voor die gelegenheid even losdraai e eruit haal…. want alle spaken moeten precies even lang zijn. Als het een achterwiel betreft heeeft de drive side (cassettekant) spaken van 3 tot 4 mm korter nodig

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *