Alternatieve frameconstructies voor mountainbikes

Alternatieve frameconstructies voor mountainbikes.

frameconstructies voor mountainbikesVoor veel mountainbikeframes worden Alternatieve frameconstructies gebruikt.
Dit is het gevolg van de specifieke eisen die aan een mountainbikeframe worden gesteld, het vrijere denken van de mountainbikebouwers en de behoefte van fabrikanten om zich met een afwijkende frameconstructie te onderscheiden.
Het meest opvallende verschil tussen het traditionele frame en het standaard mountainbikeframe is de aflopende bovenbuis (sloping) en de daardoor kortere zitbuis.
De bovenbuis is op mountainbikeframes verlaagd om meer ruimte te hebben om de fiets tussen de benen heen en weer te slingeren en om de voeten bij ruig terrein op de grond te kunnen zetten.
Sommige mountainbikes hebben een verhoogd liggende achtervork die boven de ketting aan de zitbuis is bevestigd.
Hiermee wordt voorkomen dat de ketting op de achtervork klappert.
Met deze constructie kan de ketting zonder kettingpons afgenomen worden.
Ook kan het achterwiel dichter tegen de zitbuis geplaatst worden doordat de liggende achtervork boven het kettingblad bevestigd is.
Een geheel ander frame ontstaat door de achterpatten rechtstreeks met de balhoofdbuis te verbinden en aan deze centrale balk het bracket en de zadelbuis te bevestigen.
Deze constructie wordt vooral toegepast om de fiets een afwijkende, bijzonder uiterlijk te geven.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: