donderdag 28 maart 2024

Belangrijke mededeling voor bezitters van een Sparta ION® RX, RX+ en RXS+ dames E-bike.

sparta probleem fietsSparta heeft een probleem geconstateerd bij een specifiek damesframe dat is toegepast bij de elektrische fiets ION® RX, RX+ en RXS+, geproduceerd in de periode tussen juli 2011 en 2014.
Het betreft het ‘sportieve’ ofwel ‘hoge’ instapframe voor dames.

Wat is er aan de hand?

De lasnaad rondom de uitsparing voor de kabelinvoer aan de voorzijde van het frame, kan na een langere gebruiksperiode in extreme gevallen materiaalscheurtjes vertonen. Deze kunnen in uitzonderlijke situaties leiden tot het doorzakken van het frame en daarmee potentieel gevaar opleveren voor de veiligheid van de berijder. Bij alle reguliere testen volgens de geldende normeringen is dit helaas niet eerder aan het licht gekomen. Wij vinden het belangrijk dat uw veiligheid is gewaarborgd en daarom hebben we besloten geen enkel risico te nemen en de frames van de bewuste serie fietsen allemaal te vervangen. In de afbeelding is aangegeven waar de uitsparing zich bevindt.

sparta probleem fiets

Moet het Frame van mijn Sparta ION vervangen worden?

U kunt eenvoudig nagaan of u een van de Sparta ION RX, RX+ of RXS+ E-bikes bezit die uiteindelijk voorzien moet worden van een nieuw frame. U kunt dit checken aan de hand van het framenummer van het frame van uw fiets.
Waar vind ik het framenummer van mijn fiets?

Het framenummer is het nummer dat is voorzien van een barcode en dat zit aan de linkerzijde (als u op de fiets zit) op de liggende achtervork bij de trapas, vermeld op een witte sticker. Het 7-cijferige nummer wordt voorafgegaan aan de letters SP. Zie onderstaande foto. Het framenummer vindt u ook op de verzekeringspapieren van uw fiets.

Moet mijn frame vervangen worden?

Om hier achter te komen voert u het framenummer van uw frame op de volgende site in en u ziet onmiddellijk of uw fiets op termijn voorzien moet worden van een nieuw frame.

Wat moet ik nu doen?

Als uw framenummer niet gevonden wordt, dan hoeft uw frame niet vervangen te worden en hoeft u verder niets te doen. Komt uw framenummer voor in de lijst, dan heeft u op termijn wel een nieuw frame nodig. Wij sturen u hiervoor een brief waarin u wordt opgeroepen om contact op te nemen met uw Sparta-dealer. Heeft u toch nog vragen dan kunt u bellen met uw dealer of met ons gratis consumentennummer 00800 7700 7200. U kunt ook een e-mail sturen naar melding@sparta.nl.