Bevestiging kettingwielen.

Bevestiging kettingwielen.

Bevestiging kettingwielenDe kettingwielen worden op dezelfde wijze bevestigd als het enkele kettingwiel bij de drijfkop.
Het freewheelhuis is voorzien van spiebanen, waar vervolgens de kettingwielen over geschoven worden.

Eén spiebaan is smaller gemaakt dan de andere spiebanen. Dit is gedaan om verkeerde montage van de kettingwielen te voorkomen.
Door de schakelpassages op de kettingwielen moeten de kettingwielen op een vaste plek ten opzichte van elkaar gemonteerd worden.

De kettingwielen worden op de juiste afstand gehouden door afstandsringen.

De kettingwielen kunnen op twee manieren geborgd worden:

  • Door het kleinste kettingwiel dat op het buitenste huis van freewheel geschroefd wordt.
  • Door een speciale borgring die in het buitenste huis van het freewheel wordt gedraaid.

Om het kleinste kettingwiel los te draaien is speciaal gereedschap nodig (afb. 67).
Het gereedschap is er in verschillende uitvoeringen maar het principe is gelijk.
Met een hefboom met een stuk ketting wordt het buitenste kettingwiel vastgehouden.
Een andere hefboom met een stuk ketting wordt om het kleinste kettingwiel gewikkeld.
Vervolgens kan met deze hefboom het kleinste kettingwiel losgedraaid worden, terwijl de andere hefboom het freewheel tegenhoudt.
Het kleinste kettingwieltje kan met de hand weer op het freewheel gedraaid worden.
De aandrijfkracht draait hem vervolgens goed vast.
Als de kettingwielen geborgd worden door een borgring, kan deze met een speciale moer worden losgedraaid.
Het freewheel moet weer met een hefboom met kettingen worden vastgehouden.

Bij het vastzetten van de borgring is het belangrijk dat dit met het juiste aanhaalmoment gebeurt.
Wanneer de borgring te los of te strak zit, kan dit de werking van het indexsysteem nadelig beïnvloeden, vooral bij gebruik van kunststoftussenringen. Bovendien is de zelfborgende ring zeer lastig los te draaien als deze te strak is vastgezet.

Wanneer een klant het aantal kettingwielen achter wil uitbreiden van 7 naar 8 of van 8 naar , dan moet er op de volgende punten gelet worden.

  • De schakelaar en derailleur van het indexsysteem moet ook aangepast worden.
  • In het geval van 7- naar 8-speed moet er een ander freewheel gemonteerd worden.
    Bij montage van een ander freewheel moet het achterwiel opnieuw gecentreerd worden.
  • De inbouwbreedte verandert bij het uitbreiden van 7- naar 8-speed. 7-speed mountainbike cassettenaven hebben een inbouwbreedte van 130 mm, speed 135 mm. -speed racefietsen kunnen een inbouwbreedte van 126 of 130 mm. hebben.
    Als de inbouwbreedte afwijkt, dan zal er ook een nieuw frame gemonteerd moeten worden.
  • Het uitbuigen dat vroeger gebeurde, is tegenwoordig niet meer toegestaan. Dit geldt vooral voor aluminium fietsen. Door de dunne buiswanden kan een achtervork na uitbuigen spontaan afbreken
  • Bij een uitbreiding van 8- naar 9-speed moet er een 9-speed ketting (smaller) gemonteerd worden.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: