Cantilever remmen.

Cantilever remmen.

De cantileverrem heeft dezelfde bediening als de midden-optrekrem. Doordat de scharnierpunten onder de velg op de vork zitten, heeft deze rem een gunstiger hefboomverhouding. Immers, de remblokjes zitten veel dichter bij het draaipunt dan de verbindingskabel. De overbrengingsverhouding van de rem-arm wordt bepaald door de afstand van de werklijn van de verbindingskabel tot het scharnierpunt. (zie afbeelding 34).Cantilever remmen

Het belangrijkste voordeel van de cantilever rem is dat er voldoende ruimte is voor montage van grote banden en spatborden. Cantilever remmen worden dan ook algemeen toegepast op mountainbikes en andere sportieve fietsen met brede banden.

De cantileverrem bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De linker en rechter rem-arm met inwendig scharnier en torsieveer.
    De torsieveren zorgen ervoor dat de rem weer vrijloopt na het remmen. In de rem-arm kan een stelschroef zitten om de voorspanning van de torsieveer te regelen.
  • Twee nokken op de voor of achtervork voor de bevestiging van de linker en rechter rem-arm.
    De rem-armen worden op de nokken geschroefd.
    Meestal is de nok voorzien van drie gaten waar het uiteinde van de torsieveer invalt.
    De veerspanning is te veranderen door de pin van de torsieveer in een ander gat te plaatsen.
  • De klemmen voor de remblokjes.
  • cantilever remmenDe remblokjes. Remblokjes voor cantilever remmen hebben cilindrische uiteinde zodat ze naar de velg toegeschoven kunnen worden.
    Bij slijtage van de remblokjes kunnen deze door de cilindrisch uiteinde dichterbij de velg gezet worden zonder dat de stand van de kabel hoeft te veranderen.
  • De verbindingskabel. Deze wordt met de nok achter de rechter rem-arm gehaakt en aan de linker rem-arm vastgeklemd.
    De lengte van de overbreng verhouding van de rem.
  • De kabelklem op de linker rem-arm
  • De kabelhaak. Hier wordt de binnenkabel aan bevestigd, waarna de haak achter de verbindingskabel gehaakt wordt.
  • De binnenkabel die in de remgreep wordt gehaakt en waar de kabelhaak aan vastgeklemd wordt.
  • De buitenkabel die in de remgreep en een nok op het frame of het stuur.
    Voor het afsteunen van buitenkabel van de voorrem moet tussen de balhoofdcup en de borgring een ring geplaatst worden met een nok.
    De nok voor de achterkabel bevindt zich meestal iets onder de zadelpenlug.
  • De remgreep.

Cantilever remmenDe rem-armen zijn aan de bovenkant voorzien van een verbindingskabel die in het midden wordt aangetrokken door de remkabel.
De hoek waaronder de verbindingskabel staat is sterk bepalend voor de overbrengingsverhouding. Zie afbeelding 36.
Hoe groter de hoek, hoe groter de overbrengingsverhouding.
De verbindingskabel wordt achter een rem-arm vastgehaakt en aan de andere rem-arm vastgeschroefd.
De lengte van de haak is zo makkelijk af te stellen en daarmee de hoek.
De remkabel grijpt in het midden aan met een haakje.
Voor het afsteunen van de buitenkabel is bij de voorvork tussen de borgmoer en balhoofdcups een ring met nok geplaatst.
Bij de staande achtervork is de nok meestal iets onder de zadellug geplaatst.
De remhoeven kunnen simpel worden gecentreerd door het haakje op de verbindingskabel iets te schuiven.
Als dit niet lukt moet de rem gecentreerd worden door de veerspanning aan te passen.
Het stellen van de kabel kan bij de remgrepen worden gedaan en soms op de plek waar de buitenkabel wordt afgesteund.
Door de kabel te stellen worden de remblokjes dichter of verder van de velg geplaatst. Zie afbeelding 37.
De hoek van de verbindingskabel verandert echter ook.
Als deze te scherp wordt kunnen de remblokjes beter dichter bij de velg gebracht worden door de verbindingskabel korter te maken.
Wanneer de remblokjes versleten zijn en de fietser is tevreden over de remwerking, dan kunnen de remblokjes het beste dichter bij de velg gezet worden door ze los te maken en naar de velg gezet worden door ze los te maken en naar de velg toe te schuiven. Zie afbeelding 38 en 39 voor verdere afstelinstructies.Cantilever remmen

De cantilever rem wordt als volgt gemonteerd:

  • Smeer de nokken in met een montagevet.
  • Schroef de rem-armen op de nokken. Om de juiste veerspanning te krijgen moeten de rem-armen over ongeveer een hoek van 90° kunnen draaien.
  • Stel de remblokken af.
  • Plaats een klem op de rem-armen zodat de remblokken goed tegen de velg gedrukt zijn.
  • Monteer de verbindingskabel en zet deze vast, zodanig dat de hoek correct is. Gebruikelijk is een hoek tussen de 90° en 120°.
  • Bevestig de remkabel. Draai hierbij de stelschroeven zodanig dat het mogelijk is om de rem los te draaien.
  • Knijp met volle kracht in de remhendel om te controleren of alle kabels goed vast zitten
    Haal de klem los..
  • Zet de binnenkabel door 5 à 10 keer krachtig in de rem te knijpen.Cantilever remmen
  • Stel de rem af.

Mocht de veerspanning niet goed zijn dan kan die bijgesteld worden door de stelschroeven in de rem-armen te verdraaien.
De bevestiging van de kabel bij cantilever remmen van Shimano gaat op een iets andere wijze. De remkabel wordt door de uiteinde van de verbindingskabel gehaald en aan de andere rem-arm vastgemaakt. De hoek van de verbindingskabel ligt hiermee al min of meer vast. Voordeel hiervan is dat de rem ingesteld wordt op de wijze die de fabrikant ideaal acht. Bij gewone cantilever remmen zal de verbindingskabel in de band komen als de remkabel breekt. De remmen worden dan aangetrokken en het wiel blokkeert of men vliegt over de kop. Om dit te voorkomen kan bij het voorwiel een kabelvanger gemonteerd worden. Bij de bevestiging zoals Shimano die gebruikt wordt het wiel niet geblokkeerd omdat bij breuk van de remkabel ook de verbinding tussen de twee rem-armen verbroken wordt.

Als de remblokjes van een cantilever rem slijten, gaan ze steeds lager op de velg aangrijpen door de grotere hoekverdraaiing van de rem-armen. Bij een te grote slijtage bestaat het risico dat ze in de spaken slaan. De remblokjes moeten, wanneer ze nieuw gemonteerd worden, dan ook zo hoog mogelijk tegen de velg geplaatst worden.Cantilever remmen

 

 

 

 

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: