Capaciteit van de achterderailleur.

Capaciteit van de achterderailleur.

Niet elke achterderailleur kan met elke willekeurige kettingwielcombinatie gebruikt worden. De gebruiksmogelijkheid van de achterderailleur wordt door vier factoren beperkt.

Ten eerste moet de afstand tussen kettinggeleiderwieltje en kettingwielen zo klein mogelijk zijn. Bij gebruik van een cassette met een kleinste kettingwiel met 1 1 tanden en een grootste kettingwiel met 28 tanden, zal de afstand van het derailleurwieltje tot de kettingwielen anders zijn dan in het geval van een kleinste kettingwiel met 12 tanden en een grootste kettingwiel met 21 tanden. Het grootste kettingwiel dat nog achter met de derailleur geschakeld kan worden is de achtercapaciteit.

Derailleurs van racegroepen hebben meestal een achtercapaciteit van 26 of 28 tanden. Derailleurs voor mountainbikes hebben meestal een achtercapaciteit van 32 tanden.

Ten tweede moet de derailleur bij alle kettingwielcombinaties de ketting kunnen spannen. Als het verschil tussen de kettingwielen groot is, moet het onderste derailleurwieltje veel verplaatst worden om de ketting nog te kunnen spannen. Hoe langer de kooi van de derailleur, des te meer de kettingspanner kan verplaatsen. Een derailleur met een lange kooi wordt een lange slag derailleur genoemd, een derailleur met een korte kooi een korte slag derailleur en een derailleur met een slag daar tussenin een midden slag derailleur. Het verschil in tanden tussen de kettingbladen en de kettingwielen waarbij de derailleur de ketting nog kan spannen, is de totale capaciteit. De totale capaciteit is het verschil tussen het grootste en het kleinste kettingwiel plus het verschil tussen het grootste en kleinste kettingblad. De totale capaciteit van een korte slag derailleur is meestal 28 tanden en van een lange slag derailleur 38 tanden.

De derde beperkende factor is het aantal tanden dat het grootste kettingblad met het kleinste kettingblad mag verschillen. Bij derailleurs voor gebruik in combinatie met triple crankstellen is dit meestal 22 tanden. Bij derailleurs voor gebruik met dubbele Crankstellen is dit meestal 14 tanden.

De laatste beperkende factor is het soort systeem dat toegepast wordt. Een ESP systeem van SRAM heeft een afwijkende overbrengingsverhouding van de versnellingskabel. Het ESP systeem is dan ook niet te combineren met de systemen van Shimano of Sachs.

Fabrikanten geven bij elke derailleur een capaciteitsopgave. Bij montage van nieuwe kettingwielen moet er goed op gelet worden, dat de kettingwielcombinatie binnen de capaciteit van de derailleur ligt. Bij sommige derailleurs is het mogelijk de kooi te verwisselen. Hierdoor kan de derailleur omgebouwd worden van korte naar lange slag.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: