Constructie rem.

Constructie rem.

Op een fiets wordt geremd door een kracht uit te oefenen op het wiel. Dit gebeurt door een of meerdere remschoenen die aan het frame of voorvork zijn bevestigd tegen een remvlak van het wiel te drukken. Het wiel ondervindt hierdoor een grote weerstand waardoor de fiets vertraagd wordt.

De grote van de remwerking wordt bepaald door:

  • De afstand van het remvlak tot de as van het wiel. Hoe groter de afstand tot de as, hoe groter de remwerking.
  • De kracht waarmee de remschoenen op het remvlak worden gedrukt. Hoe groter de kracht, hoe groter de remwerking.
  • De wrijvingscoefficient tussen remschoen en remvlak. Hoe groter de wrijvingscoëfficiënt, hoe groter de remwerking.

De rem kan zowel bij de naaf aangrijpen als bij de velg. Voordeel van remmen bij velg is dat de kracht die de remschoen op het wiel moet uitoefenen laag is, het wiel door de remkrachten niet extra belast wordt en in het wiel geen extra remvlak aangebracht hoeft te worden. De zijkant van de velg is geschikt als remvlak. Nadeel van velgremmen is dat ze gevoeliger zijn voor regen omdat de velg altijd nat wordt, de band warm kan worden bij langdurig gebruik van de rem en dat de rem aan kan lopen als er een slag in het wiel zit. Naafremmen zijn ongevoelig voor regen, slagen in het wiel en het warm worden van de band. Nadeel is dat de remschoenen een zeer grote kracht moeten uitoefenen op het remvlak, de remkrachten via de spaken worden doorgegeven naar de velg, de rem de vork zwaarder belast en dat er een speciaal remvlak in de naaf gemaakt moet worden.

Remmen worden aan de voorvork en liggende of staande achtervork gemonteerd. Velgremmen belasten de vorkschede van de voorvork minder dan de naafremmen omdat ze op het kroonstuk of vlak bij het kroonstuk gemonteerd worden en de remkrachten lager zijn. De belasting van de naafremmen op de vork is afhankelijk van de plek waar de remhevel gemonteerd wordt. Hoe langer de remhevel gemonteerd wordt. Hoe langer de remhevel van de naafrem hoe lager de belasting voor de vorkschede. De belasting van het kroonstuk, binnen balhoofdbuis en balhoofdlagers is niet afhankelijk van de plek waar de rem op de voorvork is bevestigd.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: