Constructie Sachs, Torpedo en Favorit.

Constructie Sachs, Torpedo en Favorit

constructie Sachs Torpedo en FavoritDe naaf met terugtraprem die bediend wordt via cilindrische pallen bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:

  • De naafhuls met rechter en linkercup, de spaakflenzen en de binnenmantel waar zowel de remmantel op aan kan grijpen als de pallen van de aandrijfgedeelte.
  • De remhevel met hevelconus. Deze wordt op de as gedraaid net zo als de conus van een gewone naaf. De arm is om het vaste gedeelte van de rem, net zoals bij de trommelrem, aan het frame bevestigd.
  • De remmantel. Deze wordt los op de remconus geschoven.
  • Remconus met palringen en pallen. De remconus is verbonden met de drijfkop. Op het moment dat de drijfkop naar achter draait duwen de pallen op de remconus de remmantel naar buiten, deze duwt vervolgens tegen de naaf en remt het wiel af.
  • De drijfkop met palhouder en pallen. De pallen op de drijfkoppen grijpen aan op de mantel van de naafhuls op het moment dat de drijfkop sneller rechtsom draaien dan de naaf. De drijfkop wordt op de as geschoven. De drijfkop is voorzien van twee kogelbanen. Eén voor de kogels tussen de naaf en de drijfkop en één voor de kogels tussen de drijfkop en vaste rechterconus op de as. De kogels tussen de naaf en drijfkop draaien op het moment dat het tandwiel stil staat. De kogels tussen drijfkop en vaste rechter conus draaien op het moment dat de drijfkop de naaf aandrijft.
  • Het kettingwiel. Deze wordt op de drijfkop geschoven en geborgd door een veerring.
  • De as met vaste rechter conus.
  • Asmoeren en borgmoeren.
  • Kogelringen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: