Constructie van het pedaal.

Constructie van het pedaal

Het pedaal bestaat uit drie onderdelen:

  • De as die vastzit aan de crank
  • Het lager
  • Het huis van de lager met steunvlak voor de voet.

De as wordt aan de binnenkant van het pedaal vastgeschroefd aan de crank. Doordat de as maar aan één kant is bevestigd, wordt de as bij de crank het sterkst op buiging belast. Naar buiten toe wordt de as minder zwaar belast; daardoor kan de as met behoud van sterkte dun uitlopen. De as is van gehard chroommolybdeenstaal.

Pedalen zijn in een aantal gevallen demontabel. Pedalen die niet demontabel zijn moeten in zijn geheel vervangen worden as ze speling hebben, zwaar lopen, er een tik in zit of krom zijn. Bij demontabele pedalen kan het pedaal uit elkaar gehaald worden, kunnen onderdelen van het lager vervangen worden en kan het lager meestal gesteld worden. Het pedaal moet een heel klein beetje speling hebben, omdat de as doorbuigt tijdens het fietsen. Door een geringe speling in het lager weet je zeker dat het lager niet stroef loopt.

constructie van het pedaalDe meeste pedalen die gemonteerd kunnen worden, zijn voorzien van een cup/conus-lager (afbeelding 12). Bij stalen pedalen zijn de cups geintegreerd in het pedaalhuis. Bij aluminium pedalen zijn stalen cups in het aluminium huis geperst. De vaste conus is geintegreerd in de as en zit aan de kant van de crank. De stelconus wordt van de andere kant op de as gedraaid en met een contramoer geborgd. In pedalen worden kleine kogels gebruikt van 5/32”.

Het lager wordt aan het uitende afgedicht door een stofkap. Om het pedaal uit elkaar te kunnen halen, moet de stofkap verwijderd worden.

Er zijn ook pedalen met vaste kogellagers of naadlagers. Deze pedalen kunnen niet gesteld worden, wanneer een lager versleten is, moet het vervangen worden.

Bij de cliplesspedalen van Shimano zijn de rechtercup en linkercup geintegreerd in een stalen bus die in het aluminium pedaalhuis is geperst. Het pedaal kan uit elkaar gehaald worden door met een speciale sleutel de as, lager en cups uit het huis te draaien. Het lager kan vervolgens verder gedemonteerd worden.

constructie van het pedaalPedalen moeten aan de voorkant en achterkant wettelijk voorzien zijn van zijreflectoren. De meeste pedalen voor dagelijks gebruik zijn hiervan standaard voorzien.
Bij de meeste pedalen voor sportief gebruik met toeclips of bij cliplesspedalen ontbreekt echter de reflector. Monteer bij voorkeur een losse reflector op deze pedalen (afbeelding 13).

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: