Crank.

crankDe cranks zorgen ervoor dat de kracht op de pedalen wordt omgezet in een moment op de trapas (linker crank) of direct in een moment op het kettingblad (rechter crank).
De crank is een simpele hefboom met aan het uiteinde inwendige schroefdraad voor de bevestiging van het pedaal. Vroeger werd de crank door middel van een spie aan de trapas bevestigd.
Bij deze zogenaamde spieverbinding hoeft de trapas een vlakke uitsparing haaks op de lengterichting van de as.
De crank is voorzien van een rond gat. Deze staat haaks op de lengterichting van een crank.
Door nu een crankspie, met zijn vlakke kant naar de trapas gericht, door het gat te steken wordt de crank met de trapas verbonden.
crankHet nadeel van deze manier van verbinden is, dat er snel speling op de verbinding komt en dat het demonteren en monteren een lastig karwei is. Daarom zijn tegenwoordig alle fietsen voorzien van een spieloos crankstel.

Aan de rechtercrank worden de kettingbladen gemonteerd. Het aantal kettingbladen kan variëren van één voor een fiets met of zonder versnellingsnaaf tot drie bij een fiets met een derailleursysteem.

Een kettingblad kan op twee manieren met de crank verbonden worden.

  • Door midden van een fels. Dit wordt toegepast bij fietsen met een kettingblad met of zonder versnellingsnaaf.
  • Het kettingblad wordt door middel van een spiderarm vastgeschroefd aan de crank. Deze constructie wordt toegepast bij fietsen met een derailleursysteem.

Standaard worden op fietsen cranks met een lengte van 170 mm gemonteerd. De cranklengte zou eigenlijk aangepast moeten worden aan de beenlengte. In het duurdere marktsegment zijn losse cranks verkrijgbaar in de lengten 130, 145, 160 (kinderfietsen) 165, 167.5, 170, 172.5, 175, 177.5 en 180 mm.
crank
In de goedkopere prijsklasse in de lengte van 170 mm en 175 mm. Cranks met enkel vastgeklonken kettingblad voor fietsen zonder versnelling of naafversnellingen zijn meestal alleen te verkrijgen in de lengte van 170 mm. De lengte wordt gemeten van het hart van de trapas tot het hart van de pedaalas.

Eenvoudige cranks worden gemaakt van staal, luxere cranks van aluminium. De beste cranks zijn van koud gesmeed aluminium. Cranks van koud gesmeed aluminium zijn de lichtste en hebben smalle ‘low profile’-vorm. De meeste luxe cranks zijn hol uitgevoerd om gewicht te besparen zonder dat ze verzwakken. Stalen cranks zijn verchroomd. Aluminium cranks zijn gelakt, gepolijst of geanodiseerd.

crankCranks kunnen verbuigen door een valpartij. Stalen cranks kunnen wanneer ze niet te ernstig vervormd zijn, recht gebogen worden (afbeelding 20). Aluminium cranks dienen vervangen te worden. Het rechtbuigen van aluminium cranks kan tot plotselinge breuk van de crank leiden met ernstige valpartijen tot gevolg.

Voor technische pagina’s over Cranks monteren kunt u naar de volgende pagina toe.

 

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: