De achterderailleur.

De achterderailleur.

De achterderailleurDe achterderailleur wisselt de ketting van kettingwiel.

Daarnaast spant de achterderailleur de ketting. Door de verschillende kettingwielcombinaties heeft de ketting steeds een andere lengte tussen kettingwiel en kettingblad. De ingebouwde kettingspanner zorgt ervoor dat de ketting bij alle combinaties strak gespannen staat (afb. 2).

 

De achterderailleurDe achterderailleur bestaat uit twee hoofdonderdelen:

  • De derailleurkooi met kettinggeleiderwieltje en kettingspanwieltje (afb. 3)
  • Het parallellogram om de derailleurkooi in axiale richting te kunnen verplaatsen (afb. 4).De ketting loopt tussen de derailleurwieltjes door. De derailleurkooi met wieltjes staat recht onder een kettingwiel.
    Door de kooi in axiale richting onder een ander kettingwiel te zetten, verplaatst de ketting zich ook naar dat kettingwiel.De achterderailleur
    Door de derailleurkooi naar voren of achteren te draaien bij het geleiderwieltje, kan de afstand tussen kettingblad en kettingspanwieltje veranderen.
    Daarmee kan de ketting gespannen worden.
    Voor een goede schakelwerking is het belangrijk dat het bovenste derailleurwieltje zo dicht mogelijk tegen het kettingwiel aan staat. Ook moeten de derailleurwieltjes recht onder het kettingwiel staan.
    De derailleurkooi is Scharnierend met een torsieveer of trekveer opgehangen aan het parallellogram.
    Hierdoor kan de ketting gespannen worden.
    Het parallellogram is zo geconstrueerd dat de afstand van het geleiderwieltje tot het kettingwiel in alle posities gelijk is, zie afb. 4.
    Het parallellogram is scharnierend met een torsieveer opgehangen aan het derailleuroog in het frame.
    De achterderailleurTussen de scharnierpunten van het parallellogram is een veer geplaatst die de derailleurkooi naar buiten trekt en een kabel gespannen die het parallellogram naar binnen kan trekken.
    Door de Combinatie van trekkracht van de veer en de kabel kan de derailleurkooi precies onder de kettingwielen geplaatst worden.
    De kabel wordt bediend met een versteller bij het stuur. Afbeelding 5 geeft een achterderailleur met instelbare veerkracht weer.
    De derailleur is voorzien van vier stel schroeven om hem goed af te kunnen stellen (afb. 6):
  • De achterderailleurTwee stelschroefjes zijn geplaatst op het huis van het parallellogram dat aan het frame is bevestigd. Deze stelschroefjes zorgen ervoor dat het parallellogram de derailleurkooi niet voorbij de buitenste kettingwielen kan zetten. Als dit wel gebeurt, kan de derailleur de ketting tussen het wiel en het grootste kettingwiel schakelen of tussen de achterpat en het kleinste kettingwiel. Het stelschroefje dat ervoor zorgt dat de derailleur niet voorbij het grootste kettingwiel kan schakelen, is voorzien van een L (van light). Het stelschroefje om te zorgen dat de derailleur niet voorbij het kleinste kettingwiel kan schakelen is voorzien van een (van heavy). Door de stelschroeven te draaien kan de derailleurkooi precies onder het kleinste en grootste kettingwiel gezet worden.
  • In het huis bij het derailleuroog is een stelschroef geplaatst die tegen de nok van het derailleuroog gedraaid kan worden. Hiermee kan de derailleur in het framevlak gedraaid worden en kan het kettinggeleiderwieltje zo dicht mogelijk bij de kettingwielen geplaatst worden.
  • De achterderailleurDe buitenkabel rust tegen een nok op het huis van het parallellogram. Met de stelschroeftussen de nok en de buitenkabel kan de kabellengte ingesteld worden. Door de kabellengte te veranderen, verandert ook de positie van de derailleurkooi. Met de stelschroef kan de derailleurkooi precies recht onder de kettingwielen gezet worden. Deze stelschroef is essentieel voor de afstelling van het geïndexeerde schakelsysteem. Zie afb.7 .

Het geleiderwieltje moet van diepe tanden voorzien zijn, omdat die in zijdelingse richting tegen de ketting duwt. Het kettingspanwieltje trekt alleen maar aan de ketting en hoeft daarom niet van diepe tanden voorzien te zijn. Soms is het bovenste geleiderwieltje van axiale speling voorzien. Hierdoor kan het wieltje nog een beetje zoeken en zo de ideale positie innemen tussen kettingwiel en kettingspanwieltje. De afstelling van de derailleur wordt daardoor minder kritisch. Wanneer verschillende derailleurwieltjes gemonteerd zijn, kan het bovenste wieltje voorzien zijn van een G (van guide leiden) en het onderste wieltje van een T (van tension spanning), of het bovenste wieltje van de aanduiding upperen het onderste van de aanduiding lower. Let er bij de montage van de wieltjes goed op dat ze in de juiste positie gemonteerd worden.

 

De achterderailleurDe derailleurwieltjes kunnen op drie verschillende manieren gelagerd zijn (afb. 8). De meest voorkomende lagering is met een glijbusje dat met twee stofkapjes wordt afgedicht. Het nadeel van deze constructie is, dat er vrij snel speling in de wieltjes komt en dat het wieltje gevoelig is voor vuil. De wieltjes met stalen lagerbussen moeten met dunne olie gesmeerd worden. Wieltjes met keramische lagerbussen hoeven niet gesmeerd Als kettingspanwieltje kan een wieltje gebruikt worden met een vast industrieel groefkogellager. Derailleurwieltjes met een vast lager lopen spelingvrij, zeer soepel en zijn voor eeuwig gesmeerd.

 

Voor verdere uitleg over de Montage en Afstellen van de achterderailleur kunt u op onze techniek pagina terecht : Achterderailleur. Montage en afstellen.

 

3 gedachten over “De achterderailleur.

  • 21 November 2016 om 10:51
    Permalink

    Kan ik de oude wieltjes van een derailleur uit de jaren 80 dus gewoon invetten? Heb problemen met het weer op spanning brengen van de veer. Heb re ipv li gedraaid en de arm veert niet meer. Geen idee hoe ik het moet doen… Heb new 600 en super record materiaal.

    Beantwoorden
    • 21 November 2016 om 22:55
      Permalink

      Hoi Marc,
      Dat lijkt me geen probleem om de derailleur wieltjes in te vetten.
      Ik heb nog geen echt duidelijk beeld van wat u met de derailleur veer spanning bedoelt maar ga er van uit dat u de
      spanningsveer voor de ketting bedoelt, het kan wezen dat er wat af gebroken is maar dat is moeilijk te bekijken
      vanuit hier als alles nog in tackt is kunt u proberen de veer spanning er op te zetten door de derailleur met de
      klok mee te draaien tot u weerstand voelt. mocht dit echter niet helpen vermoed ik dat er iets inwendig defect is.
      mocht het niet lukken stuur dan even een foto naar ons toe van de derailleur zo dat we kunnen zien wat u er op heeft zitten.

      Dit kan naar info@defietssite.nl

      Met vriendelijke groet
      Manuel
      Team De Fietssite.nl

      Beantwoorden
      • 22 November 2016 om 12:20
        Permalink

        Het is gelukt. Zelf de Super Records gedaan. Je kan een schroef losdraaien en dan linksom draaien vasthouden en vastschroeven 🙂

        Beantwoorden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: