De Band

de bandZoals bij de behandeling van het wiel al duidelijk is geworden is de band zeer bepalend voor het rijcomfort en gedrag van het wiel. Door een goede band voor de fiets te kiezen kan het rijplezier aanzienlijk vergroot worden. Bij de keuze van de juiste band spelen de volgende eigenschappen een rol:

  • De grip
  • De vering
  • De rolweerstand
  • De weerstand tegen lekrijden

Bij de keuze van de juiste band zijn vooral de gebruiksomstandigheden van belang en het comfort dat de fietser wenst.

Fietstype Diameter Breedte Profiel Druk
Stadsfiets 622 of 590 28 à 40 mm Geen of licht profiel in langsrichting 4 à 6 bar
Randonneur
Trackingbike
622 25 à 40 mm Sterk afhankelijk van de toepassing. Op de weg geen of licht langsprofiel op de zijkant. In het terrein noppen profiel 4 à 6 bar
Racefiets 622 20 à 28 mm Geen of licht langsprofiel op de zijkant
Mountainbike 559 44 of 47mm Noppenprofiel voor in het terrein. Veel mountainbikes worden voor gebruik op de weg verkocht. Dan is het verstandig de band te vervangen door een lichtlopende wegband met weinig profiel

Gebruikte bandtype op verschillende soorten fietsen.

Het wegdek is bepalend voor het profiel dat gekozen moet worden.

de bandAlleen als op onverharde wegen wordt gefietst, zijn positieve noppen zoals die op mountainbikes te vinden nuttig. Negatieve dwarsribbels hebben echt geen functie.

Als op verharde wegen gefietst wordt kan het best een semi-slick band gemonteerd worden. Dit is een band met egaal loopvlak in het midden voor een lage rolweerstand en aan de zijkant profiel voor een iets betere grip in de bochten.

De bandendruk en het bandenvolume bepalen het veergedrag van de band en daarmee in sterke mate het comfort van de fiets. Hoe groter het volume van de band, hoe groter de veerweg en beter het comfort. Het beste kan dan ook een vrij brede band gebruikt worden. De veerstijfheid van de band wordt bepaald door de druk in de band. Hoe lager de druk, hoe slapper de vering. Een band met lage druk zal goed alle oneffenheden wegnemen. Bij een lage druk is de rolweerstand echter hoog en kan de band in een bocht van de velg afrollen. Op de band staan de geadviseerde druk en de maximale druk. Voor zware rijders moet de band harder opgepompt worden. De druk kan gemeten worden door een losse drukmeter op het ventiel te zetten of door een fietspomp met drukmeter te gebruiken.

De rolweerstand van de band wordt bepaald door de druk en het materiaal van de band. Hoe hoger de druk, hoe lager de rolweerstand, en hoe soepeler een band (materiaal en wanddikte), hoe lager de rolweerstand. Racebanden zijn vrij smal. Dit is niet omdat smallere banden een lagere rolweerstand hebben maar omdat smalle banden sterker zijn. Hierdoor kan de druk in de banden hoger en de wanddikte van het materiaal dunner zijn. Een smalle hoge-drukband geeft veel minder comfort dan een brede band. De fietser moet een keuze maken tussen weinig comfort en lage rolweerstand of veel comfort en een hoge wolweerstand. Profiel verhoogt ook de rolweerstand. Profiel maakt de band immer dikker.

Een lekke band is een van de grootste ergernissen van fietsers. Het is dan ook zaak om de kans op een lekke band zo laag mogelijk te maken. De volgende zaken kunnen een lekke band tot gevolg hebben:

  • Het binnendringen van scherpe voorwerpen
  • Het scheuren van de wang van de band
  • Het scheuren van het loopvlak van de band
  • Poreusheid van de binnenband
  • Kleine barstjes in de buitenband
  • Losgelaten plakkertjes
  • Een kapot ventiel
  • Doorslaan van de band op de velg
  • Het niet goed in monteren van de binnenband
  • Montage van een binnenband met te kleine breedtemaat
  • Scherpe spaaknippels, scherpe nippel gaten of uitstekende spaken

De weerstand tegen het binnendringen van scherpe voorwerpen wordt bepaald door de constructie van de band. Een band bestaat uit verschillende vezellagen. Door extra sterke lagen in de band te verwerken wordt de weerstand tegen lekrijden verhoogd. Als anti-leklaag worden lagen gebruikt opgebouwd uit aramidevezels en/of lagen van een soepel rubber dat zich om een scherp voorwerp stulpt. Ook het gebruik van latex binnenbanden verhoogd de weerstand tegen het binnendringen van scherpe voorwerpen. Als een lekke band veroorzaakt is door een scherp voorwerp moet goed gecontroleerd worden of het scherpe voorwerp zich nog in de buitenband bevindt. Het op tijd verwijderen van kleine steentjes en dergelijke uit de buitenband kan voorkomen dat ze steeds dieper in de band dringen en uiteindelijk de binnenband lek stoten. Kleine scheurtjes in het loopvlak van de band kunnen gerepareerd worden met 1 seconde lijm.

Het scheuren van de wang van de band kan veroorzaakt worden door slijtage van de wang, een te hoge druk in de band, bramen op de velg en aantasting van de sterkte van de wang door oververhitting. Slijtage van de wang kan veroorzaakt worden door slecht gemonteerde remblokjes of een slecht gemonteerde dynamo. Een dynamo mag alleen gebruikt worden in combinatie met een band met speciaal loopvlak voor de dynamo. Een te hoge druk in de band zal over het algemeen niet direct tot een lekke band leiden. Wel wordt het risico groter dat de band gaat scheuren. Door scherpe bramen op de velg kan de band daar scheuren. Scherpe bramen worden meestal veroorzaakt door gebruik van stalen bandenlichters bij aluminium velgen. Wanneer langdurig met een velgrem geremd wordt kan de temperatuur in de band zo hoog worden dat de sterkte en stijfheid van het rubber wordt aangetast. Hierdoor wordt de kans op een lekke band groter. Voorral de kans dat de wang uitscheurt wordt groter. Omdat langdurig remmen met velgremmen juist gebeurt in lange afdalingen kan dit tot gevaarlijke situaties leiden.

Veel mensen denken dat de lekkage veroorzaakt wordt door de verhoogde druk als gevolg van de temperatuurverhoging. De drukverhoging is echter gering. Bij een temperatuurstijging in de band van 60°C is wordt de druk in de band maar 1 bar hoger. Immers de drukverhoging is rechtevenredig met de temperatuurverhoging. (Bij een temperatuurverhoging van 20° C naar 80° C is de temperatuurverhoging gerekend in K 20% (357K-297K = 1,2). Als de druk in de band 5 bar was dan wordt de druk 6 bar.

Omdat de band het zwaarst belast wordt bij de wang zal een band over het algemeen daar eerder scheuren. Een scheur in het loopvlak wijst er op dat er te lang is doorgereden met een versleten band. Een band moet vervangen worden als er nagenoeg geen profiel meer zichtbaar is.

Een binnenband kan poreus worden door ouderdom en als er vet, olie, vaseline of een schoonmaakmiddel in de band terecht is gekomen. Bij het vervangen van een poreuze binnenband moet dan ook goed gecontroleerd worden of de buitenband vetvrij is. Een buitenband kan door veroudering scheurtjes in het loopvlak gaan vertonen. Een buitenband met scheurtjes in het loopvlak dient vervangen te worden. Plakkertjes kunnen verkeerd gelijmd zijn of loskomen als de band te warm wordt. Bij een lekke band is het voor de fietsspecialist meestal economischer om de band te vervangen dan te plakken.

Als de oorzaak van de lekke band niet duidelijk is, is het raadzaam om eerst het ventiel te controleren. Als het lek door een kapot ventiel wordt veroorzaakt hoeft de band niet gedemonteerd te worden en kan alleen het ventiel vervangen worden. Vooral het ventielslangetje van de Dunlopventielen gaat snel kapot..

Wanneer met een te zachte smalle band gereden wordt bestaat het risico dat de band doorslaat tegen de velg als over een oneffenheid gereden wordt. Dit kan twee kleine sneetjes in de binnenband veroorzaken ( ook wel snakebite genoemd). Vooral dunne racebandjes hebben hier last van omdat de veerweg bij deze bandjes gering is. Smalle bandjes moeten dan ook altijd hard opgepompt worden om doorslaan tegen de velg te voorkomen.

Door bandenlichters te gebruiken tijdens de montage van de binnenband kan deze lek gestoten worden. Ook kan de binnenband tijdens de montage vastgeklemd worden tussen hieldraad en velg.

Bij montage van een smalle binnenband in een brede buiten buitenband, moet de binnenband erg uitgerekt worden om de tegen de buitenband te drukken. De kans op scheuren van de binnenband wordt daardoor groter. Latex binnenbanden hebben hier minder last van dan butalex binnenbanden omdat latex veel meer kan rekken.

Dor scherpe spaaknippels, nippelgaten en uitstekende spaken kan de binnenband lek gestoten worden. Slijp spaken af die uit de nippels steken en monteer een goed velglint.
Ter voorkoming van lekke banden zijn er antilekmiddelen in de handel. Deze worden in de band gespoten. Als er een gaatje in de band zit, vloeit het antilekmiddel hierin en dicht het gat. Nadeel van kestoppers is dat het spul giftig is en dat bandenplakkers niet meer goed plakken als er in de band antilekmiddel zit.

Een radicale methode om van lekke banden af te komen is de montage van een massieve band. Nadeel is dat het comfort van massieve banden zeer gering is vergeleken met luchtbanden en dat ze iets minder grip hebben dan luchtbanden door het ontbreken van vering en de lagere wrijvingscoëfficiënt van het materiaal waar ze van gemaakt zijn.

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: