De buizen van het frame.

De buizen van het frame.

buizen van het frameHet klassieke frame bestaat uit:

      • De balhoofdbuis.
      • De bovenbuis.
      • De onderbuis.
      • De zitbuis.
      • Het bracket (waar de trapas in zit).
      • De liggende achtervork.
      • De achterpatten.
      • De staande achtervork.

 

 

buizen van het frameHet frame moet een sterke stijve verbinding realiseren tussen bracket, balhoofd, zadelstrop en achterpatten. Door de twee driehoeken in het frame worden de framebuizen vooral op trek en druk belast. Alleen door trapkrachten op het bracket en de torsiekrachten op het balhoofd worden de buizen ook op buiging en wringing belast. Door de krachten op het frame zal deze de neiging hebben op drie manieren te vervormen:

  1. In verticale richting zal het frame doorbuigen. Een grote stijfheid in verticale richting maakt het frame minder comfortabel. Vering in deze richting in zelfs gewenst. In deze richting hoeft het frame dan ook niet stijf te zijn.
  2. Het bracket zal de neiging hebben om zich uit het framevlak te bewegen. Bij een niet stijf frame zal het bracket veel meer naar rechts uitwijken door de kettingkracht en het aanzetten van het linkerbeen. Hierdoor kan de ketting tegen de voorderailleur komen. Of er door de zijdelingse beweging van het bracket ook energie verloren gaat en hoeveel dat dan is, is niet bekend.Op het eerste gezicht lijkt het of er met het zijdelings wegduwen van het bracket onnodig kracht verspild wordt. Voor het zijdelings wegduwen van het buizen van het framebracket is energie nodig. Deze energie wordt echter in het frame opgeslagen. Wat er vervolgens met deze energie gebeurt is niet bekend. Het zou kunnen dat die omgezet wordt in warmte, het zou ook kunnen dat die energie weer afgegeven wordt en gebruikt om de fiets uiteindelijk aan te drijven. Vooral bij racefietsen met lichtgewicht frame kan de bracketstijfheid gering zijn. Als de wanddikte van de framebuizen teruggebracht wordt zonder de vorm van het frame te veranderen, zal de bracketstijfheid van het lichte frame lager zijn. Dit is te verbeteren door een zwaarder frame, een frame met grotere buisdiameters of door de framebuizen bij het bracket in dwarsrichting ovaal uit te voeren.
  3. De balhoofdbuis zal verdraaien ten opzichte van de achterpatten. Hierdoor kan het rijgedrag nadelig beïnvloed worden. Vooral bij zwaar bepakte fietsen en bij hoge snelheden kan een slap frame in deze richting in een hinderlijke laagfrequente buizen van het frametrilling komen. Bij gewone stadsfietsen speelt stijfheid geen rol. Door de constructie en gebruik van dikwandige stalen buis zijn de frames van deze fietsen voldoende stijf. Kritisch is de stijfheid van lichtgewicht raceframes (zowel de torsiestijfheid als bracketstijfheid), damesframes (de torsiestijfheid) en tendemsframes (de torsiestijfheid). Onder normale omstandigheden is het frame voldoende sterk en zal het niet kapot gaan. Door extreme belasting zoals botsingen, valpartijen en vandalisme kan het toch kapot gaan. Het frame is het meest kwetsbaar bij de balhoofdbuis, het bracket en de achterpatten.

buizen van het frame

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: