De cassettenaaf met geïntegreerd freewheel.

De cassettenaaf met geïntegreerd freewheel.

cassettenaaf met geïntegreerd freewheelTegenwoordig wordt algemeen de cassettenaaf toegepast met geïntegreerd freewheel.

Het grote verschil met het klassieke freewheel is, dat bij de cassettenaaf het freewheel altijd rechts op de as gelagerd is.
Het freewheel is daardoor op de twee uiteinden ondersteund. Hierdoor is de belasting op de as, de naaf en het freewheel veel gunstiger.
Voor de bevestiging van het freewheel aan de naaf is geen schroefdraad met grote diameter nodig.
Bij de Cassettenaven kan het buitenste huis daardoor overal dezelfde kleine diameter hebben, zodat er één type bevestiging voor het kettingwiel gebruikt kan worden. De cassettenaaf wordt als een geïntegreerd geheel met de naaf verkocht.
Wel kan het freewheel van de naaf af gehaald worden en als apart onderdeel vervangen worden.

cassettenaaf met geïntegreerd freewheelBij Shimano en Sachs is de rechterCup niet in de naaf ondergebracht maar rechts in het binnenste huis van het freewheel.
Het freewheel vormt een geïntegreerd gedeelte van de naaf.

Bij Shimano wordt het freewheel op twee verschillende manieren bevestigd.
De naaf kan voorzien zijn van uitwendige tanden en het freewheel van inwendige tanden.
Het freewheel met inwendige tanden wordt op de naaf vastgezet met een inbusbout. Zie afb. 65a.
De naaf kan ook voorzien zijn van inwendige schroefdraad waar het freewheel met een inbussleutel in wordt vastgedraaid.
Om het freewheel te kunnen demonteren moet eerst de as uit de naaf gehaald worden.
Bij de oudere versies van Sachs is het freewheel op de as geperst.
Deze freewheels kunnen alleen met een speciale trekker gedemonteerd.
Bij de nieuwe versies wordt het freewheel tussen de twee Conussen van de naaf gemonteerd.

Bij de cassettenaaf van Campagnolo is het pal-mechanisme tussen het buitenste huis en de naaf geplaatst.
Het freewheel zelf heeft een binnenste huis dat op de as wordt geborgd en een buitenste huis waar de kettingwielen op geschoven worden. Zie afb.65c. Tussen de huizen bevinden zich twee vaste lagers.
Door deze Constructie is Zowel de naaf als het freewheel met twee lagers gelagerd op de as.
Bij de demontage van het freewheel komt het pal-mechanisme los.
cassettenaaf met geïntegreerd freewheelVoor de montage van het pal-mechanisme is een speciale veer beschikbaar die de pallen bij elkaar houdt. Zie afb. 66.
Nadat het freewheel op de as is geschoven en de pallen in de naaf vallen, kan de veer weggetrokken worden.
Het freewheel voor Cassettenaven dient niet uit elkaar gehaald te worden.
Als het freewheel zwaar loopt of krakende geluiden maakt, moet het schoongespoeld worden en moet er nieuw vet ingedraaid worden dat speciaal geschikt is voor het freewheel.
Wanneer de pallen niet meer functioneren of wanneer het freewheel te veel speling heeft, moet het in zijn geheel vervangen worden.

Voor technische pagina’s over Cassette monteren kunt u naar de volgende pagina toe.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: