De draaischakelaar (Gripshift)

De draaischakelaar (Gripshift).

draaischakelaarDe Gripshift draaischakelaar is een van de meest gebruikte schakelaars op fietsen met derailleurversnellingen en rechte sturen.
Deze draaischakelaars worden zo veel toegepast omdat ze constructief zeer eenvoudig zijn, waardoor ze praktisch niet kapot kunnen gaan.
Het geïndexeerde schakelen verloopt daardoor met Gripshift draaischakelaars altijd probleemloos.
Daarnaast is het schakelen door een draaibeweging van de pols ergonomisch net zo goed als het schakelen met de duim.

De schakelaar bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een vast huis dat op het stuur wordt vastgeklemd.
  • Een stelschroef tussen het huis en de buitenkabel om de lengte van de kabel te stellen.
  • Een stalen veer die in het huis wordt geschoven.
  • De draaigreep die over het huis wordt geschoven. De draaigreep is voorzien van tanden waar de veer invalt. Hierdoor kan de draaigreep over een vast aantal stapjes draaien over een vaste afstand.
  • Een afdekplaatje dat de draaigreep op het huis borgt.
  • Een kunststof glijning die tussen de draaigreep en het handvat wordt geplaatst. De ring moet ervoor zorgen dat de draaigreep toch nog kan draaien als het handvat strak tegen de draaigreep wordt geschoven.
  • Het handvat.

draaischakelaarVoor de ESP systemen wordt ook gebruik gemaakt van een draaischakelaar. Door de 11 overbrengingsverhouding kunnen deze schakelaars alleen gebruikt worden in Combinatie met een ESP derailleur.

De montage van een nieuwe derailleurkabel is bij dit systeem eenvoudig.
Simpelweg door het verwijderen van het kapje op de draaischakelaar kan de kabel verwijderd worden.
Een nieuwe kabel kunnen we hier rechtstreeks insteken.
Bij de oudere Gripshift-draaischakelaars moest de kabel voor de achter derailleur om de draaigreep gewikkeld worden.
Dit is bij de nieuwe versies komen te vervallen.

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: