De Faubertrapas.

De Faubertrapas.

De FaubertrapasBij de Faubertrapas (afb. 43) vormen de trapas en Cranks één geheel.
Het grote voordeel hiervan is dat de Cranks zich niet los kunnen werken.
Dit type trapas wordt vooral toegepast op Crossfietsen, omdat de verbinding tussen de cranks en de trapas bij deze fietsen zwaar belast wordt bij het springen.
De constructie is volgens het Thompsonprincipe met ingeperste Cups.
Het plaatsen van de Combinatie trapasCranks vereist enige handigheid.
De rechter conus heeft bij de Fauber een grotere draad (15/16″ x 24 TPI) dan de linker afstelconus (7/8″ 24 TPI, omdat de rechter Conus uitsluitend via de linker Crank van de as gemonteerd kan worden.
Op de rechter Crank zit immers de asvormige nok die in het kettingwiel past en moet zorgen voor een goede aandrijfverbinding tussen kettingwiel en CrankasCOmbinatie.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: