De Fiets – Inleiding

De Fiets – Inleiding

 

De fiets is in de 19de eeuw ontwikkeld. Door combinatie van een aantal uitvindingen heeft de fiets eind 19de eeuw het uiterlijk en functie gekregen zoals we die nu kennen. Sindsdien is aan het basisprincipe van de fiets niet veel meer veranderd.
De belangrijkste vindingen waren:

 

  • Het tweewielig voertuig met sturend voorwiel.
    De allereerste ‘fietsen’ waren loopfietsen (zie geschiedenis) met twee star verbonden wielen. De fiets werd gestuurd door deze op te tillen en in een andere richting te verplaatsen. toen iemand op het idee kwam om het voorwiel te laten draaien ten opzichte van het achterwiel bleek dit een gouden idee. Behalve dat het op dit voertuig mogelijk was om te sturen was het ook mogelijk om je balans te houden.

 

{mosimage}

  • De kettingaandrijving.
    De eerste fietsen werden direct aangedreven op het voorwiel. Om toch een hoge snelheid te kunnen bereiken was het noodzakelijk om een zeer groot voorwiel te maken. Met het gebruik van kettingaandrijving was het mogelijk het achterwiel aan te drijven en kleine wielen te monteren.

 

 

  • De luchtband.
    Door montage van de luchtbanden verbeterde het comfort van de fiets aanzienlijk en was het mogelijk met hoge snelheid over zelfs slechte wegen te rijden.

In 1885 werd de Safety gebouwd. Deze fiets is te beschouwen als de eerste hedendaagse fiets. Daarna is de fiets geperfectioneerd door verbetering van allerlei onderdelen.{mosimage}

 

Hoewel de basisvorm bij alle fietsen gelijk is zijn er toch zeer veel verschillende typen fietsen op de markt zoals:

    • De stadsfiets.
    • Hybride fiets.
    • Mountainbike.
    • Racefiets.
    • Cross Road.
    • Kinderfiets.
    • Elektrische fiets.
    • Freestyle.
    • Enz

Voor totaal verschillende gebruikstoepassingen.
De verschillen hebben betrekking op:

    1. De geometrie en maten van de fiets.
    2. De gemonteerde onderdelen.
    3. De kwaliteit van de onderdelen.

 

 

  • De geometrie van de fiets is afhankelijk van de afmetingen/bouw van de fietser en het gewenste rijgedrag. Een fiets met lange wielbasis rijdt rustiger maar stuurt minder direct. De Gemonteerde onderdelen bepalen in belangrijke mate de toepassingsmogelijkheden. Een fiets met smalle hogedrukbanden is alleen geschikt voor asvalt. Een fiets met 24 versnellingen is vooral bedoelt om onder sterk wisselende omstandigheden te fietsen. Fietsen van € 500.- en € 2500.- kunnen qua uiterlijk volkomen identiek zijn. Het prijsverschil is te verklaren door het kwaliteitsverschil in de gemonteerde onderdelen. Bij de dure fiets zal het frame beter gericht zijn, zullen de lagers lichter lopen, zal de fiets veel minder snel roesten, zullen de versnellingen beter schakelen, zullen de remmen krachtiger remmen, om maar een paar voorbeelden te noemen.

 

Voordat u een fiets uit wil kiezen kun u het beste eerste even naar gaan.

    1. Waarvoor is de fiets bedoelt?( voor korte ritjes in stad, vakantie, sport ect.)
    2. Voor wie is de fiets bedoeld? (Wat moet de maat van de fiets zijn en in welke houding wenst u te fietsen.)
    3. Hoeveel geld wilt u besteden?(In welke prijsklasse mag de fiets vallen.)

 

 

  • Het type fiets en de kwaliteit van de fiets kunnen samen met u en de adviseur van de rijwielzaak bekijken worden op basis van de gebruikstoepassing en het geld dat u wenst te besteden. Voor het bepalen van de maat heeft de rijwiel adviseur vaak een vakkundig oog mocht dit niet het geval zijn hebben de meeste rijwielzaken een meetapperatuur staan waarmee ze u een juiste fietsmaat kunnen aanmeten.

 

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: