De kettingaandrijving.

De kettingaandrijving

kettingaandrijvingDe kettingaandrijving van de fietser wordt omgezet in een horizontale verplaatsing van de fiets en de berijder. De aandrijving bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Pedalen
  • Cranks
  • Bracket
  • Kettingblad (voorste kettingwiel)
  • Ketting
  • Ketting met bevestiging aan de naaf (achterste kettingwiel of tandkransje)

Veel fietsen zijn voorzien van een versnellingsnaaf of derailleursysteem. Deze onderdelen worden in een aparte artikelen behandeld.

De kettingaandrijving op de fiets is zeer efficiënt. Het rendement van een goed gesmeerde aandrijving (ketting en lagers) ligt rond de 98.5%. Ook het rendement van het spierverbruik door middel van de kettingaandrijving is hoog en ligt zeer dicht bij het theoretisch maximaal haalbare. Veel mensen gaan er ten onrechte van uit dat de rondgaande trapbeweging weinig efficiënt is. De beenkracht is immers steeds naar beneden gericht, terwijl alleen de kracht loodrecht op het pedaal zorgt voor de voortbeweging (zie afbeelding 1). De kracht langs de crank is verloren kracht. Het uitoefenen van een kracht moet echter niet verward worden met het verrichten van arbeid.

De kracht x de afgelegde weg is de arbeid.

Het uitoefenen van een kracht gericht langs de crank kost geen energie. Pogingen om het spiergebruik efficiënter te maken door de beenkracht tijdens het rondgaan bewust meer loodrecht op het pedaal te bewegen, zijn mislukt. Ook constructieve aanpassingen in de aandrijving zoals het biopace-kettingblad (ovaal in plaats van rond) hebben niet tot een hoger rendement van het spiergebruik geleidt.

Alternatieven voor de aandrijving zoals snaaraandrijving en cardanaandrijving op de fiets moeten dan ook zeer kritisch bekeken worden. Het rendement van de kettingaandrijving halen alternatieven meestal bij lange na niet. Aangezien het vermogen op een fiets beperkt is, zijn systemen op een fiets die grote verliezen hebben onacceptabel.

Voor technische pagina’s over de ketting onderhouden en vervangen kunt u naar de volgende pagina toe.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: