De kettinglijn derailleur.

De kettinglijn derailleur.

kettinglijn derailleurBij fietsen met derailleurversnellingen kan de ketting niet altijd in een perfecte lijn staan.
Vooral bij gebruik van het kleine kettingblad voor en de kleinste kettingwielen achter en het grootste kettingblad voor en de grootste kettingwielen achter, komt de ketting scheef te lopen. Zie afb. 33.

De kettingbladen en kettingwielen moeten zo gemonteerd worden, dat het midden van de kettingbladen zuiver in lijn ligt met het midden van de kettingwielen.
Bij 3 7 moet het middelste kettingblad in lijn liggen met het vierde kettingwiel.
Bij 3 x 8 moet het middelste kettingblad tussen het vierde en vijfde kettingwiel liggen.
Bij 2 x 7 moet het middelste kettingwiel tussen de twee kettingbladen liggen.
Bij 2 x 8 moet de lijn tussen de kettingbladen tussen het vierde en vijfde kettingwiel liggen.

Wanneer de kettinglijn niet correct is, kan deze gecorrigeerd worden door een andere trapas te monteren of – als de trapasunit van twee losse stelringen is voorzien – de trapas te verschuiven.
Enige afwijking van de ideale kettinglijn is echter niet zon bezwaar, omdat de derailleurketting soepel is en de ketting bij de meeste combinaties niet perfect in lijn ligt.

Bij een te scheve stand van de ketting zullen de ketting, de kettingwielen en de achterderailleur veel sneller slijten.
De meest extreme combinaties mogen dan ook niet gebruikt worden.
Het buitenste kettingblad mag niet gebruikt worden met de twee binnenste kettingwielen.
Het binnenste kettingblad mag niet gebruikt worden met de twee buitenste kettingwielen.
Bij triple kettingbladen mag het middelste kettingblad met alle kettingwielen gebruikt worden.
Deze regel geldt zowel voor 7-, 8- als 9-speed systemen.
Bij een fiets met 2 x 7 versnellingen kunnen in de praktijk maar 10 van de 14 versnellingen geschakeld worden.

Voor technische pagina’s over de ketting afstellen kunt u naar de volgende pagina toe.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: