De maten van het wiel, velg en de band

De maten van het wiel, velg en de band

De volgende vier maten zijn van belang voor het fietswiel:

  • De buitendiameter van het wiel
  • De nominale maat van de velg en de band
  • De breedte van de band
  • De inbouwbreedte van de as

maten van het wielDe buitendiameter van het wiel is nodig om te bepalen of een wiel in het frame of de voorvork gezet kan worden.
De buitendiameter van het wiel is ongeveer de nominale maat van de velg of band plus twee keer de bandhoogte.
Het plaatsen van een kleinere of grotere velg in de fiets zal niet voorkomen.
Het gebruik van een bredere of smallere band komt wel voor. De maximale bandbreedte die gebruikt kan worden wordt bepaald door de ruimte die er is tussen de voor- of achtervork, het spatbord en de remmen.
Tussen alle onderdelen moet minimaal 2 mm speling blijven als de band hard is opgepompt.
Zo kan op een racefiets over het algemeen een band gemonteerd worden met een maximale breedte van 28 mm. Een bredere band loopt aan tegen de rem of de vork

De nominale velg- en banddiameter is de diameter van de hieldraad van de band en de diameter van de velg waar de hieldraad in komt te liggen.
De nominale breedte van de band is ongeveer de breedte van de band in opgepompte toestand. De nominale breedte van de velg is de breedte van de velg waar de hieldraden komen te liggen. De maten worden aangeduid in mm, waarbij de breedte als eerste wordt gegeven.
Door de hieldraad als maataanduiding te gebruiken kan onmiddellijk vastgesteld worden of een band om een bepaalde velg past. Zo past een band met de maten 25-622 om een velg met maten 16-622 of 19-622.
Ze hebben alle twee als nominale diameter 622 mm. De breedte van de velg is 16 of 19 mm, van de band 25 mm.
Om een velg passen banden met verschillende breedtes. Welke maten dit zijn, wordt aangegeven door de fabrikant.
Fabrikanten zouden zich verplicht moeten voelen de velgmaat en bandmaat aan te duiden volgens de nominale maat die is vastgelegd door de European Tyre en Rim Technical Organisation (ETRTO).

 

Vroeger werden banden en velgmaten meestal met een inchmaat aangeduid. Maar iedereen gebruikte steeds vaker andere maataanduidingen, waardoor er grote verwarring kon ontstaan.
Door van de maataanduiding van de ETRTO gebruik te maken wordt deze verwarring voorkomen. Voor het omrekenen van oude maten naar de nieuwe maten zijn tabellen beschikbaar.
De meest gangbare velg- en bandmaten zijn 622 (voor race, stads- en randonneursfietsen) en 559 (voor mountainbikes en randonneurs).
In Amerika worden op fietsen algemeen banden met een diametermaat van 559 gemonteerd. Door de opkomst van de mountainbike is deze maat ook in Europa gangbaar geworden en wordt de maat ook voor gewone fietsen gebruikt en zijn er ook smalle banden met een nominale diameter van 559 beschikbaar.
Voor kinder- , vouw- en ligfietsen worden ook kleinere wielmaten gebruikt. Meestal wordt de wielmaat nog in inches gegeven. Dit kan verwarrend zijn omdat met de inchaanduiding meerdere wielmaten bedoeld kunnen worden.
Zo kan een 20” wiel vijf verschillende ETRTO-maten hebben (406, 432, 438, 440 en 451).
Het voordeel van grote wielen is dat deze een lagere rolweerstand hebben, iets meer vering hebben (de langere spaken zijn iets minder stijf) en beter hobbels kunnen nemen.
Kleine wielen worden vooral toegepast omdat ze minder ruimte innemen. Zo heeft de Gazelle ‘expresso’ een klein voorwiel om een rugzakje tussen stuur en voorwiel te kunnen hangen.

De laatste maat die van belang is voor het wiel is de inbouwbreedte van de naaf. Wanneer de vork te smal is kan het wiel gemonteerd worden door de vork uit te buigen of de naaf te vervangen. Wanneer de vork te groot is kan het wiel gemonteerd worden door de vork smaller te buigen of door tussenringetjes te plaatsen ( en eventueel de as te vervangen door een langere). De breedte moet vooral aangepast worden om een freewheel te kunnen monteren, het aantal kettingwielen op het freewheel uit te breiden of bredere versnellingsnaaf te monteren.

Type
fiets
ETRTO Nederlands Duits Frans
autoped/step 62-203 12 1/2
x 2 1/4
12 l/2
x 2 1/4
1 2
1/2 x 2 1/4
kinderfiets 37-298 14 x 1
3/8
14x 1
3/8
350x35A
kinderfiets
/ BMX cross
47-305 16 x 2
x 1 3/4
16 x
1.75/2
16 x
1.75
kinderfiets 54-305 16 x 2 16×2
kinderfiets 37-340 16 x 1
3/8
16 x 1
3/8
400 A
Confort
kinderfiets 32-357 1 7 x
1 1/4
17 x 1
1/4
kinderfiets 47-355 18 x 2
x 1 3/4
18 x
1.75/2
18 x
1.75
kinderfiets 37-387 18 x 1
3/8
18 x 1
3/8
kinderfiets
/ vouwfiets
47-406 20 x 2
xl 3/4
20 x
1.75/2
20 x
1.75
kinderfiest
/ BMX cross
57-406 20 x
2.125
20 x
2.125
kinderfiets 40-432 20 x 1
1/2
20 x 1
1/2
kinderfiets 37-438 20 x 1
3/8
20x 1
3/8
kinderfiets 37-440 20 x 1
3/8
20x 1
3/8
500 A
Confort
kinderfiets 37-451 20 x 1
3/8 BSR
20 x 1
3/8 BSR
kinderfiets 37-489 22 x 1
3/8
22 x1
3/8
kinderfiets 37-498 22 x 1
3/8 x 1 1/4
22 x 1
1/4 x 1 3/8
kinder-
jeugdfiets
47-507 24 x 2
x 1 3/4
24 x
1.75/2
24 x
1.75
kinder-
jeugdfiets
40-534 24 x 1
1/2
24 x 1
1/2
kinder-
jeugdfiets
37-540 24 x 1
3/8
24 x 1
3/8
600 A
Confort
kinder-
jeugdfiets
32-541 24 x 1
3/8 x 1 1/4
24 x 1
1/4 x 13/8
600x
32 A
MTB 37-559 26
x 1.35
MTB 40-559 26
x 1.5
26
x 1.5
MTB 44-559 26
x 1.75
MTB 47-559 26
x 1.9
MTB 47-559 26
x 2 x 1 3/4
26
x 1.75
26
x 1.75
MTB 54-559 26
x 2.1
26
x 2.1
650
x 50
MTB 57-559 26
x 2.125
26
x 2.25
26
x 2.125
Duitse
tour- stadsfiets
40-571 26 x 1
5/8 x 1 1/2
26 x
1.75 x 1 1/2
650 x
38/40 C
Duitse
tour- stadsfiets
54-571 26 x 1
3/4 x 2
26 x 2
x 1 3/4
650x
50 C
France
tour- stadsfiets
37-584 26 x 1
1/2 x 1 3/8
26 x l
3/8 x 1 1/2
650×35
B
France
tour- stadsfiets
40-584 26 x 1
1/2
26x 1
1/2
650 B
Standard
France
tour- stadsfiets
44-584 26 x 1
1/2 x 1 5/8
26 x 1
5/8 x 1 1/2
650 B
Semi Conf. 1/2 Ballon
stadsfiets 32-590 26 x 1
3/8 x 1 1/4
26 x 1
1/4 x 1 3/8
650 x
32 A
stadsfiets 37-590 26 x 1
3/8
26x 1
3/8
650x
35A
(stadsfiets
Engels (bijv. Raleigh)
32-597 26 x 1
1/4 2
6×1
1/4
26×1
l/4
race (export
maat)
25-630 27 x l 27x l 27x 1
tour-
sportfiets (export maat)
26-630 27 x 1
1/4 x 1 1/16
27 x 1
1/16 x 1 1/4
27 x 1
1/4 x 1 1/16
tour-
sportfiets (export maat)
28-630 27 x l
1/4 Fifty
27 x 1
1/8 x 1 1/4
27 x 1
1/4 Fifty
tour-
sportfiets (export maat)
32-630 27 x 1
1/4
27×1
1/4
27×1
1/4
racefiets 20-622 28
x 3/4
28
x 3/4
700
x 20 C
racefiets 23-622 28
x 1
28×1 700
x 23 C
racefiets 25-622 28
x 1 5/8 x 1 (1/16)
28
x 1 1/16 x l 3/4
700
x 25 C
race(tour)fiets 26-622 700
x 26C
tour-
sportfiets
28-622 28 x 1
5/8 x 1 1/8
28 x 1
1/8 x 1 3/4
700 x
28 C – 700 C
tour-
sportfiets
32-622 28 x 1
5/8 x 1 1/4
28 x 1
1/4 x 1 3/4
700 x
32 C
700 C Course
hybride/stadsfiets 37-622 28x 1
5/8 x1 3/8
28 x1
3/8x 1 5/8
700x
35 C
hybride 40-622 28 x 1
5/8 x 1 1/2
28 x 1
1/2 x 1.75
700 x
38/40 C
hybride 47-622 28 x 1
5/8
28 x
1.75
700 x
40/42 C
transportfiets/bakfiets 47-622
T
28 x 1
3/4
700×45
C
klassieke
(oma)fiets
40-635 28 x 1
1/2
28×1
1/2
700 B
Standard
transportfiets/bakfiets 44-635 28 x 1
1/2 x 1 5/8
28 x
1.75 x 1 1/2
700 x
40/42 B

 

2 gedachten over “De maten van het wiel, velg en de band

  • Hallo ik ben op zoek naar drie ijzeren velgen van 16 inch 20 spaken, de velg is 38,8 a 34 mm breed .
    als u ze heeft wil ik daar ook de binnen en buiten banden voor .
    de banden maat die er om heen zaten was 1 3/8 st ik verneem graag of U mij hier aan kan helpen m.v.g nico

    Beantwoorden
    • Hoi Nico,
      Dat zijn hele oude wielen die je wilt hebben en komen niet vaak voor. Ik ka ze niet krijgen bij me leverancier.
      Ik heb wel een wielen gevonden die compleet zijn waar je de velg uit kunt halen.
      Kijk even hier: http://www.ebay.ie/itm/391206227983
      We kunnen wel de buitenbanden en binnenbanden leveren Mocht je daar belangstelling bij hebben hoor ik het graag Met vriendelijke groet, Manuel Team De Fietssite.nl

      Beantwoorden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: