De roller-brake.

De roller-brake

de roller-brakeShimano heeft de onderdelengroep Nexus uitgerust met de Roller-brake. Deze rem bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een aluminium remtrommel die via een kerfvertanding aan de naaf is bevestigd,
  • 3 stalen remsegmenten die los en spelingsvrij in de remtrommel liggen
  • Stalen veer die om de remsegmenten is gespannen. De veer zorgt ervoor dat de remsegmenten net vrij lopen van de trommel.
  • 6 cilindrische pallen die de remsegmenten naar buiten drukken.
  • Een palhouder die de cilindrische pallen op zijn plaats houden. De palhouder haakt daarvoor in de ankerplaat.
  • Een remconus die de pallen naar buiten drukt. Aan de remconus is een plaatvormige hefboom geklonken waar de kabel aan gehaakt kan worden.
  • Een veer om de remconus terug te laten veren.
  • Een ankerplaat die de remsegmenten tegenhoudt. De ankerplaat is op dezelfde manieren aan het frame bevestigd als bij gewone trommelremmen.
  • De roller-brake.Een afdekplaatje dat de vuil en regen buiten houdt en het vet binnen. Het afdekplaatje is voorzien van een smeernippel om vet in de rem te kunnen spuiten.
  • Vet dat overvloedig in de remtrommel zit. Het vet dient om slijtage van remsegmenten en trommel te voorkomen.

De constructie in de rem om de remsegmenten naar buiten te drukken is vergelijkbaar met constructie met cilindrische pallen die in naven met terugtrapremmen is te vinden. De rem moet regelmatig van nieuw vet voorzien worden. Shimano levert speciaal vet voor de Roller-brake dat via een speciale smeernippel in de rem gespoten wordt. Wanneer de remsegmenten versleten zijn moet de rem in zijn geheel vervangen worden. Als de rem droog loopt wordt de wrijvingscoëfficiënt tussen de remsegmenten en trommel veel hoger. Daardoor wordt de remwerking veel te hoog. Als dit bij de voorrem gebeurt dan kan de fiets makkelijk over de kop vliegen. Shimano levert de Roller-brake voor de voorrem met slipkoppeling. Als de remkracht te groot wordt slipt de remtrommel ten opzichte van de naaf. Daardoor wordt voorkomen dat de rem blokkeert.

De roller-brake.Ondanks dat de rem niet zichzelf bekrachtigend en de wrijvingscoëfficiënt tussen de remsegmenten en trommel zeer gering is, remt de Roller-brake zeer goed. Dit is mogelijk doordat de remsegmenten spelingsvrij in de trommel liggen. Omdat ze maar over een zeer geringe afstand naar buiten gedrukt hoeven te worden kan de handkracht extreem versterkt overgebracht worden op de remsegmenten. Immers de versterking van de kracht is omgekeerd evenredig met de verplaatsing.

Als de handgreep 20 mm wordt ingedrukt en de remsegmenten daarmee 0.1 mm naar buiten worden gedrukt dan worden de remsegmenten met een kracht die 200 keer zo groot is als de handkracht tegen de trommel gedrukt. Immers de verplaatsing is 20 : 0.1 = 200 keer zo klein.

Door de goede afdichting is de warmte-ontwikkeling in de rem zeer groot. Shimano geeft aan dat de rem tot 30 minuten na gebruik beter niet aangeraakt kan worden. Voor de warmte-afvoer is de trommel voorzien van speciale koelribben. De rollerbrake wordt als complete remset geleverd.

Montage van de rem gaat op de volgende wijze:

  • Schuif de rem over de as in de vertanding van de naaf.
  • Zet de rem lichtjes vast met de speciale borgmoer op de as. Let op, de borgmoer mag nog niet vastgezet worden.
  • Plaats het wiel in het frame.
  • Monteer de rem-arm aan de vork.
  • Draai nu de borgmoer van de rem vast.
  • Bevestig de remkabel.
  • Stel de remkabel zo af dat de remgreep een vrije slag heeft van ongeveer 15 mm.

 

 

4 gedachten over “De roller-brake.

  • Mijn ervaring met oudere rollerbrakes is dat ze nauwelijks remmen.
    Je moet je ongans knijpen om er een beetje remkracht uit te halen.
    Kan het zijn dat rollerbrakes vrij hard slijten ?
    Ik heb die ervaring met meerdere fietsen die al enige jaren oud zijn.
    Is daar wat aan te vervangen, of moet ik ze gewoon in zijn geheel vervangen ?
    (smeren met het juiste vet heb ik al geprobeerd, dat brengt weinig)

    Beantwoorden
    • Hoi Mohkraats,
      Als u al vet in de rollerbrake heeft gedaan denk ik dat het aan de remkabels ligt.
      Mij ervaring is als je een nieuwe remkabel (binnenkabel) vervangt en teflon spray in de buitenkabel spuit dat dit enorm verschil in remkwaliteit oplevert.
      Succes en laat ons weten of dit de oplossing voor u is.

      Beantwoorden
  • Mijn Giant fiets is uitgevoerd met Shimano rollerbreaks, Maar de rem is niet af te stellen, Als ik de kabel dusdanig afstel dat het wiel net vrij draait dan is de remkracht tijdens het fietsen gering. Als de fiets bij de fietsen maker is geweest voor een beurt dan remt hij goed, maar het wiel wordt geremd zonder de rem te bekrachtigen. Door de kabel iets te ontspannen draait het wiel dan weer soepeler maar de remkracht is dan beduidend minder.
    Zijn er verschillen in remhendels wat betreft kabel verplaatsing? Heeft een Rollerbreak een bijbehorende remhendel nodig?

    Beantwoorden
    • Hallo Math,
      Er zijn inderdaad remhendel voor rollerblakes maar is hier niks aan verandert in het verleden moeten dit gewoon de juiste zijn. Met de remkacht van je remmen kunnen twee dingen te maken hebben.
      1. De binnenkabel van de rem loopt wat stroef waar door de remkracht minder word dit kan opgelost worden door de kabel te smeren en/of gelijk de binnenkabel te vervangen.
      2. Rollerbrakes hebben ook vet nodig eens in de zoveel tijd, het is verstandig om dit zo wie zo te laten doe door je fietsenmaker, dit kan hij met speciale Shimano rollerbraker vet doen.

      Hou wel in de gaten dat het soms niet gelijk werkt als je stap 2 laat doen hier kan een paar dagen over heen gaan.
      mijn advies is eerst stap 1 uit te voeren mijn ervaring is dat dit een enorm stuk helpt. Succes en laat ons weten of het verholpen is vinden we leuk en onze bezoeker kunnen hier wat mee.
      Vriendelijke groet
      Manuel, Team de Fietssite

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: