De terugtraprem.

De terugtraprem.

De terugtraprem is de enige rem die niet bediend wordt met handkracht maar door met beenkracht de ketting terug te trappen.
Het remvlak bevindt zich aan de binnenkant van de naaf dicht bij de as. Hierdoor moeten de remmantels met een zeer grote kracht tegen het remvlak geduwd worden om remwerking te creëren.
De terugtraprem heeft, net als de trommelrem, rollerbrake en de schijfrem, het voordeel dat de rem ongevoelig is voor regen.
Het grote voordeel van de terugtraprem is dat er geen extra kabels aan de fiets bevestigd hoeven te worden. De fiets kan mooi ‘kaal’ blijven.
Nadeel van de rem is dat die alleen in de achternaaf gemonteerd kan worden, het wiel makkelijk blokkeert, dat bediening via de ketting traag is ten opzichte van de handbediening en dat niet geremd kan worden als de ketting er af ligt.

Om de remmantel naar buiten te drukken en de drijfkop aan de naaf te koppelen worden twee verschillende mechanismen gebruikt.
In de naven Sachs, Torpedo en Sachs favorit wordt gebruik gemaakt van cilindrische pallen.
In de naven Sachs Komet, Sachs Jet, Shimano, Suntour en Histop wordt gebruik gemaakt van een koppelconus op bewegingsschroefdraad.

2 gedachten over “De terugtraprem.

  • 25 March 2017 om 19:22
    Permalink

    maar wat is de oorzaak van een stuk ‘vrije slag’ als begonnen wordt te fietsen?

    Beantwoorden
    • 27 March 2017 om 19:19
      Permalink

      Ligt eraan wat voor naaf het is en hoe oud de naaf is. Kan wezen als het een oude naaf is dat er oud vet in zit en dat de naaf goed schoon gemaakt moet worden. Maar kan ook wezen dat er iets stuk is of dat het gewoon opnieuwe moeten worden afgesteld. Is lastig te beoordelen met zo weinig informatie.

      Beantwoorden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: