De zij-optrekrem.

De zij-optrekrem.

zij-optrekremDe zij-optrekrem of side-pull rem is de meest gebruikte velgrem op racefietsen. (zie afbeelding 25)

De rem bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:

  • De rechterremhoef
  • De linker remhoef
  • Nok voor de buitenremkabel met stelschroef. De nok wordt in de rechter remhoef geschroefd. De buitenkabel duwt via de nok de rechter remhoef naar beneden.zij-optrekrem
  • Bevestigingsklem voor de binnenkabel. De klem bevindt zich aan de linker remhoef. De binnenkabel trekt via de klem de linker remhoef omhoog. De bevestigingsklem kan van een kabelontspanner voorzien zijn. Hiermee is de rem te ontspannen waardoor de het wiel gemonteerd kan worden zonder de band leeg te laten lopen.
  • As voor de bevestiging van de rem aan de vork.
  • Scharnierpunten. De linker en rechter remhoef zijn bij gewone zij-optrekremmen gelagerd op de as. Bij dure remmen met kogellagers, bij eenvoudigere remmen met glijlagers. Bij de dual-pivot is de linker hoef apart gelagerd.
  • zij-optrekremDe veer. Deze zorgt ervoor dat de rem terugveert. De veer zit vast bij de as en glijdt in glijbussen op de linker en rechter hoef.
  • Twee remblokjes, deze worden met een bout geklemd aan de uiteinde van de linker en rechterremhoef.
  • De buitenkabel die afsteunt op de nok op het vaste gedeelte van de remgreep en de rechter remhoef.
  • De binnenkabel die remgehaakt wordt aan het bewegend gedeelte van de remgreep en vastgeklemd wordt aan de kabelklem op de linker remhoef.
  • De remgreep.

zij-optrekremDe overbrengingsverhouding wordt bepaald door de afstand van de remblokken tot het draaipunt en afstand van de kabel tot het draaipunt. Hoe dichter het draaipunt bij de velg geplaatst kan worden hoe beter de overbrengingsverhouding zal zijn. Deze rem is dan ook alleen geschikt voor wielen met smalle banden zonder spatborden. Voor de komst van de cantilever rem werden deze remmen ook met lange hoeven gebruikt. Maar deze remmen zijn niet krachtig door de lange hefboom tussen remblokken en scharnierpunt. De dual-pivot is een bijzondere side-pull rem met twee scharnierpunten. Door een scharnierpunt uit het midden te plaatsen wordt de afstand met de binnenkabel groter en wordt de overbrengingsverhouding verhoogd.

Tussen de remhoeven is een veer geplaatst die zorgt dat de remblokjes vrij lopen. De afstand van de remblokjes is te stellen met een schroef waar de buitenkabel op steunt. Door de schroef naar boven te draaien worden de remblokjes dichter bij de velg geplaatst.

afbeelding 29Het grootste probleem van zij-optrekremmen is het centreren van de rem. Beide remblokken moeten even ver van de velg staan om goed te kunnen remmen. Het centreren is lastig omdat met het aandraaien van de moer op de bevestiging-as de rem getordeerd wordt. Hoewel de rem bij het aandraaien in het midden blijft staan kunnen er toch spanningen in de bevestiging zitten die er voor zorgen dat de as, op het moment dat de rem wordt aangetrokken, verdraait. Om dit te voorkomen moet de rem met twee sleutels vastgezet worden. Eén om de moer aan te draaien en één om de rem in tegengestelde richting te draaien of vast te houden. Voor het vasthouden van de rem zijn speciale centreersleutels beschikbaar. (zie afbeelding 29).

De rem wordt als een geheel geleverd en wordt op de volgende wijze gemonteerd:

  • Smeer de scharnierpunten en glijbussen met dunne olie.
  • Zet de rem vast op de voor of achtervork.
  • Centreer de rem.
  • Monteer de remblokjes zodanig dat ze goed in het midden van de velg aangrijpen en een toespoor van ongeveer 1 mm hebben.
  • Bevestig de binnen- en buitenkabel.
  • Stel de rem af.
  • Zet de kabel en controleer de remwerking door 5 à 10 keer krachtig in de rem te knijpen.
  • Stel eventueel de rem opnieuw af.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: