Fietssloten

Fietssloten.

gehardstalenketting1 Gehard stalen ketting.

Het woord zegt het al. Deze kettingen zijn gemaakt van dermate gehard staal dat ze zelfs met een betonschaar zeer moeilijk zijn door te knippen.
In samenwerking met een degelijk slot is dit wel de beste methode om je fiets veilig ergens aan vast te maken.
Inmiddels zijn veel meer gehard stalen kettingen op de markt gekomen,  vaak met een hoes om je fiets niet te beschadigen, en meestal met ronde schakels die vierkant geslepen zijn.

 

discusslot2 Discussloten.

Op de tweede plaats het discusslot, waar dieven ook niet aan beginnen.
Het slot biedt weinig aanknopingspunten om hem open te breken.
Er liggen wel eens discussloten op straat, maar altijd ongeopend.
Dan is de ketting opengeknipt.
Het discusslot staat of valt dan ook met de ketting.
Vuistregel: hoe dikker de ketting die aan de discus gehecht wordt, hoe minder slagruimte op het palletje om hem open te tikken.

 

Beugelslot

 

3 Beugelsloten.

In beugelsloten of U-sloten zit een groot verschil in kwaliteit.
Als criterium kan gehanteerd worden: hoe zwaarder (want meer staal), hoe beter het slot.

 

Ringslot

4 Ringsloten.

Zwak punt van een ringslot is dat je je fiets er niet mee aan de vaste wereld kunt zetten.

 

 

 

 

kabelslot5 Kabelsloten.

De dikkere kabelsloten zien er indrukwekkend uit, maar dat is vaak maar schijn.
Sommige, zoals de Stahlex- of Pex-kabels, zijn voorzien van een dikke plastic laag, terwijl van binnen
meer touw dan ijzer- of staaldraad zit, en dat voel je als je ze optilt.
Ook de sluiting is vaak kwetsbaar.

 

 

spiraalkabelslot6 Spiraalkabelsloten.

Het spiraalkabelslot is samen met het pantserkabelslot en de gewone kettingen met hangslot het makkelijkst
open te krijgen door dieven.
Gezamenlijk staan ze dan ook op de laatste plaats.
De techniek om het spiraalkabelslot te openen is eenvoudig: openknippen.
Dit lukt zelfs zonder (grote) betonschaar.
Eigenlijk zijn alle sloten van dit soort vrij makkelijk open te knippen, of het nou gaat om een duurdere
of een merkloos dunnetje.
Zeker fietsen die alleen met een spiraalkabel op slot staan, laat een dief niet gauw staan.
Laat het argument dat het slot makkelijk mee te nemen is je dus niet overhalen er een te kopen.

 

kettingmethangslot7 Ketting met hangslot.

Tenzij je een waanzinnig sterke ketting hebt van gehard staal en een zeer goed hangslot,
is deze combinatie af te raden.
De ‘gewone’ kettingen zijn een geliefd doelwit van dieven met betonscharen, die de ketting met één knip open maken.
De oude test met de ijzerzaag (in gehard staal kun je geen sneetje maken), werkt helaas niet altijd.
Sommige kettingen hebben een laagje gehard staal aan de buitenkant maar zijn van binnen evengoed poreus.

 

 

8 Pantserkabelsloten.

Pantserkabelsloten zijn de sloten die, samen met de ringsloten, het meest verkocht worden vanwege de schappelijke prijs.
Het is echter ook het slot dat alle dieven aanwijzen als waardeloos en dat we veruit het meest geforceerd gevonden wordt.
Het slot is met blote handen te forceren, of anders wel met een rondslingerende standaard of steen.

Eén gedachte over “Fietssloten

  • Mijn ervaring is dat de beste, en comfortabele oplossing, het frame (ring) slot is met een insteek ketting.
    Een goede kwaliteit frame slot is niet zomaar open te breken, en met de ketting leg je de fiets overal aan vast.
    Gebruik je de ketting niet, dan leg je hem makkelijk een paar slagen om de zadelpen en steek je hem weer in het slot.
    Losse sloten zijn soms wel veiliger, maar dan ook mestal gelijk ook dusdanig veel lijviger, dat ze al een extra tas voor het slot vergen om ze mee te slepen.

    Daarbij wel de opmerking dat de vaak meegeleverde insteek staalkabel geen aanrader is vanwege het feit dat deze kabels vooral in de kou ontzettend stijf worden. De kabel staat meestal van zichzelf in een spiraal om makkelijker op te kunnen bergen, maar als zo een spiraal stijf staat van de kou, krijg je de kabel bijna niet door de lus heen aan het eind. Hetzelfde verhaal weer bij het los maken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: