Geïntegreerde remschakelsystemen.

Geïntegreerde remschakelsystemen voor racesturen.

Geïntegreerde remlschakelsystemenGecombineerde rem/schakelgrepen (afb. 49) zijn de standaard geworden voor montage op racefietsen.
Zowel Campagnolo als Shimano leveren goede geïntegreerde rem/schakelgrepen.
Het grote voordeel ten opzichte van de oude Commandeurs op de onderbuis is, dat de handen niet meer van het stuur hoeven te worden gehaald tijdens het schakelen.
De gecombineerde remgrepenschakelaars zijn veiliger en ergonomischer dan de traditionele commandeurs.

Bij het Dual Control systeem van Shimano worden twee hendels per versteller gebruikt.
De buitenste hendel, die meteen ook de remgreep is, wordt gebruikt voor het schakelen naar een groter tandwiel.
Geïntegreerde remlschakelsystemenEen groter tandwiel kun je schakelen door de hendel naar binnen te drukken.
Dit geldt voor beide Verstellers.

Achter de remgreephendel zit een kleine hendel. Deze wordt gebruikt voor het schakelen naar een kleiner tandwiel.
Door deze naar binnen te drukken wordt er dus naar een kleiner tandwiel geschakeld.

De nieuwste uitvoeringen van de Dual Control verstellers kunnen voorzien worden van bedieningsknoppen voor de fietscomputer.
Hierbij hoort dan wel de Flight Deck computer van Shimano.

Geïntegreerde remlschakelsystemenDe derailleurkabel en de remkabel van een Dual Control versteller kunnen heel eenvoudig vervangen het mechanisme om te schakelen werkt net als bij de duimschakelaars met een tonnetje dat gepositioneerd en vastgehouden wordt door tanden waar pallen invallen.
Het mechanisme zit in de kop van de rem, waardoor deze een stuk groter is dan bij gewone remgrepen.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat de remgreep goed als handgreep dienst kan doen.

Als het mechanisme niet meer functioneert, kan de schakeleenheid uit elkaar gehaald worden (afb. 50).
Het mechanisme kan dan schoongemaakt en van nieuw teflonwet voorzien worden.
Geïntegreerde remlschakelsystemenDe eigenlijke schakeleenheid met palmechanisme mag niet uit elkaar genomen worden.

Het vervangen van de derailleurkabel gaat als volgt.

  • Maak de derailleurkabel aan de derailleur los
  • Knijp de remhendel van de Dual Control Versteller iets in.
  • Duw nu tegen de derailleurkabel, deze zal aan de zijkant (binnenzijde) uit de versteller komen.
  • Een nieuwe derailleurkabel kan nu aan de zijkant van de Dual Control shifter ingevoerd worden.
  • Stel de derailleur af.

Geïntegreerde remlschakelsystemenHet vervangen van de remkabel gaat als volgt.

  • Maak de remkabel aan de rem los.
  • Knijp de remhendel iets in.
  • De remkabel kan aan de voorzijde van de Dual Control versteller verwijderd worden.
  • Een nieuwe remkabel kan nu aan de voorzijde van de Dual Control versteller ingevoerd worden.
  • Stel de rem af.

Bij de gecombineerde remschakeleenheid van Campagnolo is het schakelmechanisme in het vaste gedeelte van de rem ondergebracht.
Het afschakelen gebeurt met de drukknop aan de binnenkant van de rem.
Het opschakelen met de hendel gebeurt met de knop achter de remgreep.
Het mechanisme is vergelijkbaar met dat van Shimano met tonnetje en pallen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: