Het freewheel.

Het freewheel.

freewheelHet freewheel (afb. 61) zorgt ervoor dat de kettingwielen aan de naaf bevestigd kunnen worden en dat de benen stil gehouden kunnen worden terwijl het wiel draait.

Het bestaat uit drie Onderdelen:

  • Het binnenhuis dat aan de naaf bevestigd wordt.
  • Het buitenhuis waar de kettingwielen op geschoven worden.
  • Het freewheelmechanisme tussen het buitenste en binnenste huis.

Voor het freewheelmechanisme worden twee verschillende constructies gebruikt. De meest gangbare is het palmechanisme.
Het binnen- en buitenhuis zijn gelagerd met een Cupconus-lager zodat de twee huizen vrij ten opzichte van elkaar kunnen draaien.
Tussen de twee rijen kogels is het buitenste huis voorzien van tanden en het binnenste huis van twee pallen.

Op het moment dat het buitenste huis sneller wil draaien dan het binnenste huis, grijpen de pallen in het buitenste huis en vormen zo een vaste verbinding tussen buiten- en binnenhuis.
Op het moment dat het buitenste huis langzamer draait dan het binnenste huis (de freewheelstand), slepen de tanden over de twee pallen en kan het buitenste huis vrij over het binnenste huis draaien. Tijdens het freewheelen is het kenmerkende getik van de twee pallen te horen.

freewheelShimano heeft een freewheel (de Silent clutch-naaf, letterlijk de stille koppeling) met cilindrische pallen zoals die ook te vinden zijn in sommige terugtrapremmen (afb. 62).
De cilindrische pallen worden tussen het buitenste en binnenste huis gedrukt op het moment dat het buitenste huis waar de kettingwielen op zitten sneller wil draaien.
Ze komen weer los als het binnenste huis dat verbonden is met de naaf Sneller draait.
Het voordeel van deze Constructie is dat het freewheel stil is in de vrijloopstand. De naaf is dan ook vooral bedoeld voor recreatief gebruik.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: