Hydraulische velgremmen.

Hydraulische velgremmen.

Magura brengt hydraulische velgremmen op de markt die door de te verwaarlozen verliezen in de kabel en remcilinders zeer krachtig werken en goed en direct zijn te doseren.

Hydraulische velgremmenDe remmen bestaat uit twee cilinders die aan de uiteinden voorzien zijn van remblokjes. Zie afbeelding 43. De cilinders zijn via olieleidingen met elkaar en met de cilinder in de remgreep verbonden. De remcilinders kunnen met klemmen op het frame vastgezet worden. Hiervoor moeten speciale nokken op de vork gelastzijn . zie afbeelding 44. Om de remmen ook te kunnen monteren op andere fietsen zijn er klemmen beschikbaar die aan de nokken van de cantilever remmen geschroefd worden. Op fietsen waar alleen een gat zit voor de bevestiging van een zij of midden optrekrem kan een speciale U-beugel geschroefd worden. Op deze U-beugel kunnen de remcilinders geklemd worden. Omdat de vork bij gebruik van hydraulische velgremmen zwaarbelast worden kan het zinvol zijn om een beugelvormige brakebooster te monteren. De belasting op de vork wordt dan minder.

De remblokjes worden simpel op de remcilinder geklikt en zijn daardoor makkelijk te vervangen. Omdat bij het remmen de remblokjes altijd tegen de cilinder gedrukt worden is er geen risico dat ze losschieten. Door het gebruik van cilinders bewegen de remblokjes altijd loodrecht naar de velg. Hierdoor kan de rem niet in de band of velg schieten. De afstand van de remblokken tot het frame is te stellen door de cilinders los te maken en ze iets dichter bij de velg te zetten. De remblokjes kunnen ook dichter bij de velg gezet worden door een stelschroef in de handgreep. De handgreep wordt hierbij echter ook dichter naar de stuurbuis bewogen.

Hydraulische velgremmenOm goed te functioneren moeten de remleidingen gevuld zijn met de juiste olie en vrij zijn van luchtbellen. Voor de rem moet een dunne minerale olie gebruikt worden. Magura adviseert olie met een viscositeit van SAE 10. Er zijn heel wat hydraulische systemen met verschillende olies het is dus verstandig om de technische gegevens van de fabrikant te raad plegen. Hydraulische olie van bv vrachtwagens of eventueel gewone minerale naaimachine-olie mogen absoluut niet zomaar gevuld worden met de remvloeistof die al in de remleidingen zit. Ook moet in acht genomen worden dat de leidingen vrij moeten zijn van luchtbellen. Luchtbellen comprimeren makkelijk bij het indrukken van de rem. De remblokjes kunnen dan vrijwel geen kracht meer uitoefenen op de velg. De aanwezigheid van luchtbellen is te voelen door de rem in te knijpen. Normaal voelt de rem krachtig aan op het moment dat de remblokken tegen de velg komen. Als er luchtbellen in de leidingen zitten kan de remhendel nog makkelijk verder in geknepen worden. De rem voelt slap en sponsachtig aan.

Magura levert ook een rem met gewone remhoeven die uit elkaar geduwd worden door een hydraulische cilinder. Voordeel hiervan is dat de rem maar één cilinder nodig heeft en dat de rem vrij smal blijft. De rem wordt op dezelfde wijze aan de vork bevestigd als zij-optrekremmen. Hydraulische velgremmen remmen zo krachtig dat het vrij eenvoudig is om met de fiets over de kop te vleigen. Zeker wanneer iemand nog niet gewend is aan de remkracht. Om dit te ondervangen waren de remgrepen voor de voorrem en achterrem tot 1994 verschillend. De greep van de voorrem was voorzien van een elastomeer zodat de remopbrengst voor wat minder was dan achter. Tegenwoordig is dit niet meer het geval. Om te voorkomen dat de fiets makkelijk over de kop kan vliegen is het aan te bevelen de remmen zo af te stellen dat de rem achter iets eerder aangrijpt.

 

Voor meer informatie over het vullen van de leidingen met olie en het verwijderen van de luchtbellen,
en informatie over het inkorten van hydraulische remleidingen kunt u terecht op onze techniek pagina :
Hydraulische velgremmen.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: