Ideale trapfrequentie.

Wat is de ideale trapfrequentie bij een elektrische fiets en waarom is dit zo belangrijk?

Bij elektrische fietsen wil de fabrikant jou prettig laten fietsen. Maar wat is prettig? Waarschijnlijk is dat als je niet zo hard hoeft te trappen. Zolang je dus nog veel kracht moet zetten op je trappers omdat er bijvoorbeeld tegenwind is, of net na het optrekken uit stilstand, lijkt dat een niet ideale situatie. Elektrische fietsen met een rotatiesensor kunnen niet meten hoeveel kracht je op je trappers uitoefent. Toch willen ze dat wel weten want dat is een teken van oncomfortabel fietsen en dan willen ze je een extra duwtje in de rug geven tot het moment dat je wel lekker fietst. Zonder een trapkrachtsensor is de elektrische fiets toch in staat dit, via een indirecte meettechniek te meten. Daarbij meet het motormanagement met een trapfrequentie sensor het aantal omwentelingen van je trappers. Is dit te laag dan lijkt dat niet ideaal en dan zal je elektrische fiets je extra helpen, is deze te hoog dan gaat het te gemakkelijk en zal de elektromotor wat minder energie gaan afgeven.

Wat is trapfrequentie eigenlijk?

De trapfrequentie is het aantal keren dat je trappers per minuut ronddraaien. Wanneer je bijvoorbeeld één seconde nodig hebt om de trappers een keer rond te draaien is dat een trapfrequentie van 60 omwentelingen per minuut. Dit wordt ook wel de cadans genoemd.

Wat is de ideale trapfrequentie?

Iedere fietser heeft zijn eigen ideale “tempo”. Feitelijk is dit de trapfrequentie. Bij die trapfrequentie fietst de fietser het prettigst. Natuurlijk ligt dit aan de omstandigheden. Heb je tegenwind en moet je meer kracht op je pedalen zetten dan trap je liefst wat minder snel, zo ook heuveltje op. Maar op een vlakke weg zonder wind hebben de meeste (type) fietsers ongeveer dezelfde trapfrequentie.

Dit is vergelijkbaar met de stapfrequentie bij wandelaars. Je kan veel kleine pasjes of weinig grote passen maken maar het prettigst wandel je bij een bepaalde stapgrootte en stapfrequentie. Voor gelegenheidsfietsers ligt de ideale trapfrequentie rond de 65-85 per minuut. Voor tourfietsers, die rustig fietstochtjes maken van 60 kilometer op een dag ligt de ideale trapfrequentie op ongeveer 75-90. Racefietsers trappen nog sneller de pedalen rond en hebben een ideale trapfrequentie rond de 90 a 100 omwentelingen per minuut.
Waarom is de trapfrequentie zo belangrijk bij een elektrische fiets?

Vrijwel alle elektrische fiets hebben een rotatiesensor. Deze sensor meet het aantal keren dat de trappers rondgedraaid worden, de cadans. De fabrikant wil het fietsen met een elektrisch fiets zo prettig mogelijk maken. Feitelijk zou hij jouw trapkracht moeten meten. Dat is de kracht die je uitoefent op de pedalen. Maar helaas, die voorziening hebben de meeste elektrische fietsen niet (alleen in het duurste segment hebben elektrische fietsen een trapkrachtsensor en daar is dit verhaal niet van toepassing). Om te achterhalen of je “lekker fietst” gaat de fabrikant uit van de ideale trapfrequentie en die “streeft hij na”. Wanneer je net wegfietst moet je eerst flink kracht zetten tot je “op snelheid” bent. Omdat je in het begin nog niet de ideale trapfrequentie hebt bereikt zal de elektrisch fiets je flink gaan helpen en zal de elektromotor flink veel energie leveren om je te helpen die ideale trapfrequentie te bereiken. Zodra je de ideale trapfrequentie hebt bereikt zal de kracht vanuit de elektromotor afgebouwd worden tot een bepaald niveau van trapondersteuning. Dat niveau van instelling van trapondersteuning stel je in op het display met eco-medium-high (of vergelijkbare standen).

Wegrijden kost dus, voor de elektrische fietst accu veel energie omdat de fiets je zo snel mogelijk op de juiste trapfrequentie wil helpen. Daarom is het zo belangrijk om in de juiste versnelling weg te rijden. Liefst doe je dit in de kleinste versnelling waarbij je dus met gemak je trappers kan ronddraaien maar niet zo snel zal rijden. Met zo’n kleine versnelling zit je op eigen kracht al snel op de ideale trapfrequentie en wordt dus weinig aanslag gedaan op je accu. Zodra je op deze trapfrequentie zit, en dat voelt iedereen heel natuurlijk aan, en je wilt sneller rijden, moet je de versnelling in een hogere versnelling zetten. Pas als je in die volgende versnelling op de ideale trapfrequentie zit en je wilt nog sneller moet je pas “opschakelen”.

Je leert hier uit dat, om de accu van de elektrisch fiets zoveel mogelijk te ontzien en een zo groot mogelijke actieradius te hebben, je steeds, voor die snelheid, in de juiste versnelling moet rijden. Bij het wegrijden uit stilstand dus beginnen met een lage versnelling en dan stap voor stap opschakelen. Het slechtste wat je kan doen is vanuit stilstand in een hoge versnelling wegrijden. Het duurt dan enorm lang voordat je de ideale trapfrequentie hebt bereikt en in de tussentijd heeft de elektromotor je enorm veel energie moeten leveren om die trapfrequentie te bereiken en al die energie komt uit de accu die daarmee flink belast wordt.

Kan je de ideale trapfrequentie van een elektrische fiets aanpassen?

De ideale trapfrequentie van een elektrische fiets ligt vast in het programma van het motormanagement van de elektrische fiets. Bij ons is niet bekend dat deze trapfrequentie door de eigenaar aan te passen is. We vermoeden echter dat de vastgelegde trapfrequentie in het motormanagement van de elektrisch fiets bij een tourfiets wat hoger ligt dan bij een elektrisch stadsfiets. Dit is herkenbaar aan een half open kettingkast (tourfiets) of dichte kettingkast (stadsfiets).

Trapfrequentie en NuVinci Harmony.

In tegenstelling tot hierboven is de trapfrequentie bij een elektrische fiets met een NuVinci Harmony automatische versnelling wel in te stellen door het verdraaien van een soort gashandel aan het stuur. Dat is nou juist het voordeel van dit type versnelling.

%d bloggers liken dit: