Kratjesfietsen verstoppen de stalling

kratjesfietsIn sommige stationsstallingen heeft al één op de vijf fietsen een kratje of een mand voorop. Beheerders van de stallingen krijgen er steeds meer problemen mee.

Buitenmodelfietsen, fietsen die niet of slecht in de standaardrekken passen, zijn een toenemend probleem, zo blijkt uit onderzoek van CROW-Fietsberaad in opdracht van de NS en ProRail. Het gaat daarbij niet alleen om kratjesfietsen. Fietstassen achterop zorgen voor net zoveel problemen. En daarnaast zijn er fietsen die afwijken vanwege hun afmetingen: bijvoorbeeld dikkere banden, een breder stuur, meer gewicht, enzovoort.

Zo’n één op de drie fietsen wijkt af van de standaardmaten die tot nu toe voor de rekken in de stationsstallingen worden gehanteerd. Daarnaast zijn er nog de bakfietsen en de ligfietsen die veel plek innemen, hoewel dit in de stationsstallingen waar het onderzoek betrekking op had nog niet een al te groot probleem vormt.

Voor een bakfiets heb je sowieso een aparte plek in de stalling nodig. Een fiets met een kratje of kinderzitje vraagt ook meer stallingsruimte. Al was het maar omdat zo’n fiets er voor kan zorgen dat andere plekken niet of slecht te gebruiken zijn. Een fiets met een kinderzitje in de onderste laag van etagerek bijvoorbeeld blokkeert het gebruik van de uitschuifgoot van het rek erboven. Voor sommige gebruikers aanleiding om hun fiets dan maar ergens lukraak neer te zetten.

CROW-Fietsberaad wil graag een aantal pilots doen waarbij naast de huidige ‘compactplekken’, ook ‘plusplekken’ en ‘dubbelplusplekken’ worden aangeboden. De plusplekken bieden meer ruimte per plek maar hebben een ongunstiger plek in de stalling, waardoor niet iedereen ze zal gaan gebruiken. Voor de dubbelplusplekken betalen mensen meer maar daarvoor krijgen ze, naast meer ruimte, ook een goede locatie in de stalling.

Hoe de plusplekken eruit kunnen zien, moet nog worden uitgezocht. Je kunt volgens CROW-Fietsberaad denken aan fietsparkeervakken zoals er nu al in sommige bewaakte stallingen voor brommers en scooters zijn getekend of aan nieuwe speciale buitenmodelrekken waarvan de eerste op de markt zijn.