Naafhuls.

De naafhuls

naafhulsDe naafhuls is voorzien van flenzen met spaakgaten en Cups voor de kogellager. De naafhuls kan ook nog onderdelen bevatten waarmee een kracht op het wiel uitgeoefend kan worden. Op het achterwiel is dit het kettingwiel of freewheel (afb. 44). Daarnaast is dat zeer vaak een naafrem zoals terugtraprem, trommelrem, schijfrem of rollerbrake. Zelfs de dynamo kan in de naaf aangebracht worden. Het aantal spaakgaten bepaalt welke velg bij de naaf past. De diameter van de spaakgaten is bepalend voor de toe te passen spaakdiameter. De spaken moeten nog een klein beetje ruimte hebben in het spaakgat. Goede spaakgaten zijn gesoevereind. Hierdoor ligt de spaak bij de bocht goed in de spaakgaten. Als dynamische platte spaken gebruikt worden moeten de spaakgaten in de flens van speciale inkepingen zijn voorzien. De platte spaken kunnen dan door deze inkeping geregen worden.naafhuls

Goedkope naven zijn van verchroomd staal. In deze naven worden de cups voor het lager direct in het staal meegeperst. Duurdere naven worden gedraaid uit aluminium dat in de ruwe vorm is gesmeed. In de naven worden stalen Cups geperst voor het kogellager. Het aluminium is te zacht om als loopvlak te gebruiken voor de kogellagers. Bij een naafhuls voor vaste kogellagers wordt een perspassing in de naafhuls gedraaid. Het aluminium kan om het uiterlijk te verfraaien gepolijst of geanodiseerd worden. De diameter van de naafhuls bepaalt hoe goed de krachten op de linker en rechter naafflens verdeeld worden. Hoe groter de diameter, hoe groter de torsie- – stijfheid van de naafhuls en daarmee de krachtverdeling. Dit is vooral van belang wanneer er zware krachten op het wiel worden uitgeoefend door aandrijving en remmen. Shimano gebruikt voor naven met grote diameter de aanduiding parallax.naafhuls

Naven zijn er met hoge en lage flens. Wielen met hoge naafflensen hebben kortere spaken. Door het gebruik van korte spaken wordt het wiel stijver. De spaakbelasting is bij hoge naafflensen lager door aandrijf- en remkrachten Bij een naaf met hoge flens zijn de spaken verder van het middelpunt van de as aangebracht. Een naaf met hoge flensen is daardoor beter geschikt om aandrijf- en remkrachten via de spaken over te brengen naar de velg.
De hoge flensen zijn echter slechter bestand tegen zijdelingse belasting en zwaarder dan naven met lage flensen. Naven met hoge flensen worden daarom zo goed als niet meer toegepast. naafhuls

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: