Nederland fietsland.

Nederland fietsland.

Nederland fietslandDe fiets vormt een onmisbaar onderdeel in ons dagelijks leven en heeft grote invloed op de aanblik van ons land.
Maar is deze unieke cultuur wel toekomstbestendig? Het wordt drukker in onze steden en het aantal fietsverplaatsingen , zowel in de stad als in de regio , neemt toe.
Nederland zal stappen moeten zetten om de fiets te blijven faciliteren en om in te kunnen spelen op komende ontwikkelingen. Welke rol gaat de fiets in de toekomst spelen en hoe richten wij onze steden en regio’s daarvoor in?
Welke plek gaan e-bikes en cargo-bikes hierin innemen?
Hoe kan de bestaande ruimtelijke kwaliteit worden behouden of versterkt? Kortom; wat hebben we als Nederland nodig om voorop te blijven lopen als fietsland?

Factsheet :

  • Een Nederlander fietst gemiddeld 2,9 Km per dag.
  • 25 % van de fietsritten gaat van en naar het werk.
  • In 2014 waren er al 1,4 miljoen elektrische fietsen.
  • De totale lengte aan fietspaden in Nederland bedraagt 35000 km.
  • 240000 mensen doen in Nederland aan wielrennen.
  • Het gemiddelde bedrag voor de aankoop van een nieuwe fiets is de afgelopen jaren gedaald, maar het aantal nieuw verkochte fietsen stijgt.
  • Nederland telde in 2015 ongeveer 2655 fietswinkels. Dat zijn 16 winkels per 100000 inwoners.
  • Nederland voert steeds meer fietsen in, de uitvoer van fietsen blijft de afgelopen jaren gelijk.
  • 98% van de uitgevoerde fietsen gaat naar Europa.
  • 40% van de ingevoerde fietsen komt uit Azië.

Duizenden kilometers aan paden en wegen, waarvan 30.000 km vrijliggende fietspaden, ontsluiten de Nederlandse natuur voor de fietser. Een uniek landsdekkend routenetwerk is hierover uitgerold. Het publiek kan hiermee het afwisselende landschap optimaal ontdekken en beleven; met de Landelijke Fietsroutes (LF-routes) voor de lange-afstandtochten en aansluitende knooppuntroutes voor dagtochten. Duizenden overnachtings¬accommodaties, restaurants en cafés maar ook musea en attracties zorgen ervoor dat behalve op- ook volop kan worden afgestapt. Nederland fietsland. Toeren op de fiets in Nederland betekent actief genieten van de natuur. We doen het massaal: vorig jaar werden er in eigen land 200 miljoen fietstochten voor het plezier gemaakt waarbij onderweg voor € 450 miljoen werd uitgegeven.

Tot zover weinig nieuws. Heel vanzelfsprekend allemaal. Het is bijna te vanzelfsprekend dat we Nederland fietsland vinden. Waar andere, minder gekende fietslanden fietsen omarmen in hun toeristische marketing en hier extra in investeren, dreigt in Nederland versnippering. Versnippering van het aanbod met een dreigende achteruitgang in kwaliteit. Ook versnippering in voorlichting en promotie. Iedere regio of provincie noemt zich dé fietsregio of –provincie. Het is prima om elkaar daarmee scherp te houden. Maar tegelijkertijd zien weinig mensen in dat we meerwaarde kunnen halen uit het feit dat we samen een uniek fietsland zijn. We laten daarmee promotiekansen liggen, voor binnenlands, maar zeker ook voor inkomend toerisme.
Onze buren, Duitsers en Belgen, hebben massaal het fietsen ontdekt.

Een art impressie van een dagelijkse middag op de fiets.