Ondernemende student verkoopt Hollandse fietsen in Spanje

Hollandse fietsenNet als talloze andere buitenlandse bezoekers, was ook Gonzalo Fernández García onder de indruk van onze fietscultuur toen hij naar Nederland kwam om te studeren. Hij besloot de duizenden verlaten Nederlandse fietsen een tweede leven geven in zijn thuisland Spanje en zette een slimme handel op. Het leverde hem vanavond de titel ‘Beste Studentondernemer Nederland 2016’ op.

Het is puur ondernemerschap: als mede-eigenaar van het bedrijf Beciclos geeft hij fietsen een tweede leven, terwijl ze eerder nog als ‘rommel’ werden gezien. García koopt fietsen op in Nederlandse gemeentelijke depots. Die zijn eerder weggeknipt omdat ze te lang op een station of in de weg stonden. Veel tweewielers worden daar nooit meer opgehaald en na een bepaalde tijd doorverkocht aan opkopers of winkels.

García kwam op het idee om deze fietsen in het Spaanse Bilbao aan de man te brengen. Hij laadde, samen met de mede-oprichter van Beciclos, 160 fietsen in een scheepscontainer en vervoerden ze naar hun splinternieuwe pop-upwinkel.

Omdat hij niet het geld had om voor het transport te betalen, sloot hij een deal met de transporteur om pas na twee tot drie maanden te betalen. “Ze geloofden in ons idee”, verklaart hij. De verkoop ging goed en na negentig dagen waren alle fietsen verkocht.

Je adopteert een fiets.

Ruim twee jaar later hebben ze meer dan 1500 fietsen verkocht. De vraagprijs ligt ongeveer tussen de 130 en 190 euro, is te zien op de site Beciclos.com. Inmiddels verscheept hij ze niet meer per boot, maar per stuk naar klanten in Europa.

Op de Spaanstalige website koop je geen fiets, maar adopteer je hem. Met de garantie dat hij uit Nederland komt en opgeknapt is met kwalitatieve fietsonderdelen van oer-Hollandse kwaliteit. Het onderscheidt Beciclos van andere verkopers, vertelt hij. “Onze fietsen zijn uniek en van goede kwaliteit.”

Uitbreiding Europa
En zoals het een echte ondernemer beaamt, zijn García’s ambities groot. “In 2018 willen we drie procent van de Spaanse markt in handen hebben. Dat gaan we bereiken door actief de Nederlandse fietscultuur te verspreiden en te promoten. Ook willen we verkrijgbaar zijn in andere Europese landen en steden zoals Londen, Frankrijk en Portugal”, vertelt hij enthousiast.

Bron : Beciclos