Overbrenging van de kracht naar de rem.

De overbrenging van de kracht naar de rem.

In een rem moet de kracht zo efficient mogelijk overgebracht worden van de hand of voeten naar de remschoen.

Voor het overbrengen van de kracht van de hand of voet naar de rem bij het wiel worden de volgende vier verschillende bedieningssystemen gebruikt:

  • Kabels.
  • Hydraulische
  • Trekstangen
  • De ketting

overbrengingDe kabelverbinding wordt het meest gebruikt om de kracht van de hand naar de rem te verplaatsen. De kabel bestaat uit een binnenkabel die in een buitenkabel glijdt.
De binnenkabel is bevestigd aan de handgreep en aan hefboom bij de rem.

De buitenkabel steunt tegen het vaste gedeelte van de remgreep en tegen een nok van de rem (bij zij-optrekremmen en V-remmen) of op het frame (bij trommelremmen en midden-optrekremmen).
Door verliezen in de kabel is de kracht waarmee de remgreep aan de kabel trekt.
De verliezen worden veroorzaakt door wrijving tussen de binnen- en buitenkabel.
Deze is groter naarmate de wrijvingscoefficient groter is, er meer vuil in de kabel zit, het aantal bochten in de kabel groter is en de kracht in de kabel groter is.
Verliezen in de kabel kunnen aanzienlijk zijn en bij een gebruikte kabel meer dan 50% worden.
Een ander nadeel van de kabelbediening is de geringe stijfheid.
Door rek in de binnen- en buitenkabel zal de verplaatsing bij de rem kleiner zijn dan de verplaatsing bij de remgreep.

overbrengingBij hydraulische remmen worden de cilinders verbonden via leidingen.
Hierin treden zo goed als geen verliezen op. De wrijving in de leiding is zo goed als nul. Ook ingewikkelde bochten leiden niet tot extra verliezen.
De stijfheid van de hydraulische leidingen is ook groter. Remmen bedient met hydraulische leidingen hebben dan ook een hoger rendement dan remmen bedient met kabel.
Een ander belangrijk voordeel van hydraulische bediende remmen is dat ze beter te doseren zijn.
Gewone kabels hebben last van het zogenaamde slickslip verschijnsel.
Doordat de wrijvingscoefficient tussen binnen- en buitenkabel groter is als ze stilstaan ten opzichte van elkaar dan dat als ze bewegen, reageert de rem een klein beetje vertraagd en schokkerig op de handkracht doordat de wrijving plotseling wat lager wordt als de kabel gaat bewegen.
Bij remmen bedient met hydraulische leidingen reageert de rem direct op de handkracht.

Trommelremmen worden soms bediend met behulp van een stangenmechanisme.
Verliezen treden op in de scharnierpunten. De wrijving van de scharnierpunten is minder dan de wrijving tussen buiten- en binnenkabel.
De rek is vooral afhankelijk van de speling in de scharnierpunten.

overbrengingDe terugtraprem word met beenkracht bediend via de ketting.
Verliezen door de bediening in de ketting treden nauwelijks op.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: