Positie van de motor.

Positie van de motor bij een elektrische fiets.

De positie van de motor heeft invloed op de rijcomfort en op het type versnellingssysteem.
De motor kan bij de moderne modellen elektrische fiets op 3 verschillende locaties zitten.
Hieronder leest u meer over welk effect elke positie heeft.

 

Motor voor.

voorwielmotorAls de motor in het voorwiel zit dan voelt het tijdens het fietsen alsof u door het voorwiel wordt voortgetrokken.
Als u voor het eerst met dit type motor fietst dan kan dat nog wel eens even wennen zijn.
Vaak is het zo dat wanneer de motor in het voorwiel zit, dat de accu op de bagagedrager is geplaatst. Dit zorgt voor een mooie balans .
Met een motor in het voorwiel is er in het achterwiel ruimte voor een naafversnelling.
Hiermee schakelt u gemakkelijk weg vanuit stilstand en daarmee bespaart u dus weer energie wat de actieradius te goede komt.


Motor midden

middenmotorAls de motor in de trapas is verwerkt dan heeft de elektrische fiets een heel laag zwaartepunt.
Dit is een voordeel, want hierdoor fietst u erg stabiel.
Ook voelt het heel natuurlijk aan, omdat op een normale fiets ook de kracht vanuit het midden lijkt te komen.
De kracht van de ondersteuning wordt bij een motor in de trapas mooi gelijkmatig verdeeld.

 

Motor achter

achtermotorEen elektrische fiets die een motor in het achterwiel heeft is vaak een sportief model.
Er is namelijk door deze locatie geen plek meer voor een naafversnelling in het achterwiel en dus beschikken deze elektrische fietsen over een derailleur versnelling.
Een voordeel van een derailleur is dat ze meer verzetten hebben en dat ze lichter fietsen.
Als u lange tochten met uw elektrische fiets wilt maken is deze locatie van de motor dus een goede optie!

%d bloggers liken dit: