Soorten Elektrische fietsen.

Soorten Elektrische fietsen.

Pedelec of E-bike

soorten elektrische fietsenFietsen met een benzinemotortje als ondersteuning. Je ziet ze nog wel eens rijden, maar het wordt steeds minder. Ze stinken naar benzine en uitlaatgassen en ze zijn niet geruisloos. Dat is dan ook het enige voordeel: je kunt ze horen aankomen. Maar met de komst van de elektrische fiets zijn ze ook weer snel verdwenen.

En zijn nu eigenlijk nog twee systemen over: de E-bike en de Pedelec.
De Pedelec is het populairst en daarin vinden ook de meeste ontwikkelingen plaats.

Pedelec

Pedelecs zijn fietsen met een accu, waarbij de fietser wel zelf moet trappen. Door dit trappen komt, afhankelijk van de kracht op de trappers, extra hulpkracht van de accu beschikbaar. Een sensor bepaalt aan de hand van deze trapintensiteit de ondersteuning die het elektrische systeem aan de fietsbeweging moet meegeven.

In tegenstelling tot de eerste modellen elektrische fietsen leek de eerste Pedelec op een mix van een brommer en een fiets. Hierdoor kreeg het al snel het stempel van bejaarden- of invalidenfiets. Maar dat stadium is ook alweer voorbij, want de ontwerpers en constructeurs hebben zeker niet stilgezeten. De hedendaagse elektrische fiets heeft een verfijnde en compacte techniek en ziet er daardoor eigentijds uit, bijna als een gewone fiets. Ook door de design en kleuren zijn er steeds meer jongeren die zwichten voor de voordelen van de Pedelec.

E-bike

Op een E-bike hoef je niet te trappen, in tegenstelling tot de Pedelec. Je kunt je snelheid regelen door aan de gashendel te draaien, net als bij een bromfiets of scooter. De E-bike is een oplossing voor berijders die moeite om de pedalen rond te krijgen of die slechts minimale inspanning mogen verrichten.

In de volksmond

Wat wij tegenwoordig elektrische fiets of E-bike noemen is dus eigenlijk een Pedelec! De naam ‘E-bike’ is echter zo ingeburgerd, dat het de benaming is geworden voor een fiets met trapondersteuning.

Sinds 1 januari 2007 beschouwt de wet de Pedelec niet als een motorvoertuig, maar als een fiets. De motor mag alleen de trappers assisteren en moet door de pedalen bediend worden. Bovendien mag de motor een vermogen hebben van niet meer dan 250 watt en is de motor begrensd tot een maximum van 25 kilometer per uur. Voldoet de elektrische fiets aan deze drie voorwaarden, dan mag je ermee op de fietspaden en heb je geen rijbewijs nodig. Er geldt geen leeftijdsgrens, geen helmplicht en geen verzekeringsplicht.

Aangezien je op een E-bike niet trapt, beschouwt de wet deze als een snorfiets. Hierdoor ben je wettelijk verplicht een WA-verzekering (Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen) af te sluiten. Het besturen van een E-bike mag pas vanaf 16 jaar. En bovendien moet een E-bike voldoen aan de Europese wetgeving, voordat je ermee de straat op mag.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: