Check je fiets na een val.

Check je fiets na een val

Leestijd

6 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 0,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

geen

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Een valpartij met je fiets kan behoorlijk indrukwekkend zijn, en het is begrijpelijk dat je eerst aan jezelf denkt. Maar als je weer in staat bent om te fietsen, is het cruciaal om te controleren of je fiets er ook klaar voor is. De conditie van je fiets kan van grote invloed zijn op je veiligheid op de weg. Hier zijn enkele stappen om ervoor te zorgen dat je fiets na een val nog steeds veilig is. Check je fiets na een val dan ook grondig met deze punten en bij twijfel raadpleeg de vakman.

Begin met een Visuele Inspectie – Check je fiets na een val.

Je ogen zijn een waardevol instrument voor het speuren naar zichtbare schade aan je fiets. Begin met een grondige visuele inspectie van alle onderdelen. Controleer of er scheuren, deuken, krassen of andere tekenen van schade zijn. Zorg ervoor dat alle bouten en moeren goed vastzitten. Let ook op de staat van je banden, remmen en versnellingen.

Carbon en Aluminium – Het Moeilijke Zichtbare Schade

Tegenwoordig zijn veel fietsframes gemaakt van carbon of aluminium, materialen die structurele schade moeilijk zichtbaar maken. Als je fiets van een van deze materialen is, is het extra belangrijk om op te letten. Hoewel een visuele inspectie enkele problemen kan onthullen, is het mogelijk dat er onzichtbare schade is. Als je een harde val hebt gehad, overweeg dan om je fiets te laten controleren door een professional, zelfs als er geen uiterlijke schade zichtbaar is.

Analyseer de Val

Reflecteer op hoe de val plaatsvond. Hoe hard was de impact? Hoe viel je? Was er sprake van een botsing met een obstakel? Deze factoren kunnen je helpen inschatten welke onderdelen van je fiets mogelijk zijn aangetast. Als je bijvoorbeeld met de zijkant van je fiets tegen een stoeprand bent geklapt, is het verstandig om de wielen en velgen nauwkeurig te inspecteren.

Risicoanalyse en Twijfel

Met de informatie uit je analyse van de val kun je een risicoanalyse maken. Dit zal je helpen bij het gericht zoeken naar mogelijke schade. Als je bijvoorbeeld vermoedt dat het stuur een flinke klap heeft opgevangen, onderzoek dit gebied dan extra grondig. Bij twijfel is het altijd aan te raden om een professionele fietsenmaker te raadplegen. Dit geldt vooral voor fietsen met carbon frames, waar onzichtbare schade de veiligheid ernstig kan beïnvloeden.

In het geval van een val met je fiets, is je eigen veiligheid natuurlijk prioriteit nummer één. Maar nadat je jezelf hebt gecontroleerd en verzorgd, moet je ook de tijd nemen om je fiets te inspecteren. Door deze stappen te volgen, kun je ervoor zorgen dat je fiets nog steeds in goede staat is voor je volgende avontuur op twee wielen, zonder onaangename verrassingen onderweg. Veiligheid gaat boven alles, en het zorgvuldig inspecteren van je fiets na een val is een verstandige stap om ervoor te zorgen dat je ritten veilig en probleemloos blijven.

 

Frame en vork.

Begin met het schoonmaken van je fiets. Inspecteer tegelijkertijd het hele frame op scheuren en andere beschadigingen, met name bij de overgangen van de buizen/ lassen. Carbon buizen zijn in het midden en bij de bidonhouders gevoelig voor schade, terwijl een klein deukje in een stalen frame vaak niet erg is.
Haal de vork uit het frame en controleer de vorkkroon en balhoofdbuis.
Vooral het gebied waar de stuurpen op klemt.
Kijk of de uitvalpatten er recht uit zien, en zet er een ander, recht wiel in om te kijken of het wiel recht staat in de vork.

Schade aan frame of voorvork

Wielen en banden

Laat je wielen draaien en bekijk de afstand tussen je remblokken en je velg, een zij of hoogteslag in je wiel van meer dan 2 millimeter is voelbaar op snelheid. Verbogen of losse spaken zijn makkelijk op te merken, door er steeds een paar te pakken met je handen en de spanning te voelen.
Kijk dan ook gelijk de verbindingen na, of er geen scheurtjes in de flanken van de naaf zitten, of bij de spaakgaten van de velg. Haal de snelspanner uit het wiel om te checken of hij verbogen is, dit kan resulteren in een slechtere klemming. Zelfs de banden moeten nagekeken worden. Zit er een bobbel in de band en ligt het niet aan de velg, dan is de buitenband beschadigd. Zoek naar scheurtjes in de zijwanden van je banden, want onopgemerkte scheuren kunnen voor een klapband zorgen.

Wielen en banden checkenFlens en spaken controleren

Pedalen en crankstel

Inspecteerde zijkant van je pedalen op diepe krassen, of gebroken plaatjes aan de bovenkant/voorkant. Dit onderdeel klemt je schoenplaatje vast.
Houd een pedaal vast en draai de cranks naar achteren, voel je een slag of andere vreemde beweging, monteer dan een ander pedaal om te testen of dit anders voelt. Je pedalen of Crankstel zijn dan stuk.

Beschadiging zijkant pedaal

Remmen

Kijk of de remarm verbogen is ter hoogte van de kabelversteller; hier verbuigt de rem vaak wanneer het voorwiel omdraait en de remarm de onderbuis raakt.
De kabelstopjes op het frame kunnen ook beschadigd zijn, vervangen is dan de beste optie.
Als je ze echt wilt laten zitten kun je ze voorzichtig openbuigen met een platkop schroevendraaier of priem van een grotere diameter.

Remmen en kabels controleren

Uitlijning controleren.

Om de uitlijning van de fiets te kunnen checken moet de fiets rechtop staan, de wielen moeten ook zo recht mogelijk staan. Kniel voor en achter de fiets zodat je één lijn kunt trekken.
De wielen moeten gelijk staan, en je ziet het gelijk als het Crankstel krom is of het stuur scheef staat.
Span een draad van een achter pat, trek de draad om de balhoofdbuis heen en maak de draad vast aan de andere achter pat.
Met deze ouderwetse methode kun je zien of je frame niet verbogen is.
Een afwijking van maximaal 3 millimeter is acceptabel bij niet-carbon frames.
Als je frame een grotere afwijking vertoont, kun je er beter een expert naar laten kijken.

Stuur, stuurpen, shifters en remmen

Bij een val worden de shifters vaak naar binnen geduwd.
Dit betekent niet dat er spelling mag zitten op de hendel, dus check of je de shifter kun bewegen ten opzichte van het stuur.
Speling betekent meestal een beschadigde shifter bevestiging.
Met name Campagnolo shifters hebben hier last van, aangezien hun remhendel niet zijdelings kan bewegen tijdens een val.
Verwijder je stuurlint, en inspecteer je cockpit’ nauwgezet op scheurtjes of deukjes.
Kom je een scheurtje of deukje tegen, dan moet het onderdeel in kwestie direct vervangen worden.

Stuurlint, stuur, stuurpen controleren

Derailleurs en kabels

Je achter derailleur vangt een hoop klappen op als je een schuiver maakt, waarbij de derailleur pat vaak verbuigt.
Een verbogen hanger is makkelijk te herkennen als je achter de fiets staat.
Is de derailleur pat niet verwisselbaar, dan schakel je naar het kleinste kransje achter. Pak nu de derailleur vast en buig de hanger voorzichtig weer terug.
Controleer gelijk of de kabelversteller en stelschroefjes niet afgebroken zijn.
Je voor derailleur raakt zelden beschadigd tijdens een val, modellen met een klemband kunnen wel verschuiven. Vervang derailleurkabels waar een knik in zit.

Derailleurkabel controleren

Tips en opmerkingen:

Een typische val

  • Te hard door de bocht gaan en de stoeprand onder een hoek raken, waardoor je van je fiets afglijdt. Dit leidt meestal tot een scheef stuur en verschoven shifters. De achter derailleur en derailleur pat willen hierbij ook nog wel eens verbuigen. Verder kan een val als deze verbogen pedalen en/ of cranks opleveren.
  • Te dicht op het wiel van je voorganger zitten, zodat je zijn of haar achter derailleur vangt in je spaken. Met als gevolg dat je over je stuur wordt gelanceerd.

Een veel gevaarlijker scenario is dat van de frontale aanrijding op hoge snelheid. Hierbij worden frame, vork, voorwiel, stuurpen en stuur extreem belast doordat de fiets het volle gewicht van de rijder opvangt.
Carbon wordt vaak gezien als wonder materiaal, maar juist een frame van dit ‘zwarte goud’ kun je weggooien na een dergelijk ongeluk.
Carbonframes raken namelijk vaak onherstelbaar beschadigd na een val, en deze schade is ook vaak onzichtbaar aan de buitenkant.
Stalen, aluminium en titanium frames kunnen nog heel zijn mits geen scheuren, butten of andere vervormingen te zien zijn.

Testrit

Als alles weer gerepareerd is, moet je de fiets op een stille weg uittesten.
Fiets een stukje zonder handen en voel hoe de fiets reageert.
De fiets moet recht uitgaan, en niet naar links of rechts trekken.
Ook moet je gemakkelijk kunnen sturen, zonder weerstand.
Als het sturen niet licht gaat, kan het balhoofd beschadigd zijn.

Voor de profs.

De meeste klussen kun je zelf uitvoeren, soms is het riskant om iets zelf te ondernemen, zoals:

Shifter reparatie, een gebroken behuizing vervangen .
Scheuren in carbon, sommige framebouwers kunnen bepaalde schade aan frames repareren met ероху
Frame reparatie, uitlijning of buizen vervangen
Reparatie van lichtgewichtfabriekswielen