Verschillende typen fietsen

Verschillende typen fietsen.

De fiets is in de 19de eeuw ontwikkeld. Door combinatie van een aantal uitvindingen heeft de fiets eind van de 19de eeuw het uiterlijk en functie gekregen zoals we die nu nog kennen. Sindsdien is aan het basisprincipe van de fiets niet veel meer veranderd.

verschillende typen fietsenDe belangrijkste vindingen waren:

  • Het tweewielig voertuig met sturend voorwiel. De allereerste fietsen waren loopfietsen met twee star verbonden wielen. De fiets werd gestuurd door deze op te tillen en in een andere richting te verplaatsen. Toen iemand op het idee kwam om het voorwiel te laten draaien ten opzichte van het achterwiel bleek dit een gouden idee. Behalve dat het op dit voertuig mogelijk was om te sturen was het ook mogelijk om je balans te houden.
  • De kettingaandrijving. De eerste fietsen werden direct aangedreven op het voorwiel. Om toch een hoge snelheid te kunnen bereiken was het noodzakelijk om een zeer groot voorwiel te maken. Met het gebruik van kettingaandrijving was het mogelijk het achterwiel aan te drijven en kleine wielen te monteren.
  • De luchtband. Door montage van de luchtbanden verbeterde het comfort van de fiets aanzienlijk en was het mogelijk met hoge snelheid over zelfs slechte wegen te rijden.

In 1885 werd de Safety gebouwd. Zie afb. 1. Deze fiets is te beschouwen als de eerste hedendaagse fiets. Daarna is de fiets geperfectioneerd door verbetering van allerlei onderdelen.

Hoewel de basisvorm bij alle fietsen gelijk is zijn er toch zeer veel verschillende typen fietsen op de markt gekomen voor totaal verschillende gebruikstoepassingen.

De verschillen hebben betrekking op:

  • De geometrie en maten van de fiets
  • De gemonteerde onderdelen
  • De kwaliteit van de onderdelen.

De geometrie van de fiets is afhankelijk van de afmetingenbouw van de fietser en het gewenste rijgedrag. Een fiets met lange wielbasis rijdt rustiger maar stuurt minder direct. De gemonteerde onderdelen bepalen in belangrijke mate de toepassingsmogelijkheden. Een fiets met smalle hogedrukbanden is alleen geschikt voor asfalt. Een fiets met 24 versnellingen is vooral bedoeld om onder sterk wisselende omstandigheden te fietsen. Fietsen van € 800,- en € 2500,- kunnen qua uiterlijk volkomen identiek zijn. Het prijsverschil is te verklaren door het kwaliteitsverschil in de gemonteerde onderdelen. Bij de dure fiets zal het frame beter gericht zijn, zullen de lagers lichter lopen, zal de fiets veel minder snel roesten, zullen de versnellingen beter schakelen, zullen de remmen krachtiger remmen, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Voordat advies aan de klant gegeven kan worden moeten eerst drie vragen beantwoord worden:

  • Waarvoor is de fiets bedoeld? (voor korte ritjes in de stad, vakantie, sport, etc.)
  • Voor wie is de fiets bedoeld? (wat moet de maat van de fiets zijn en in welke houding wenst de klant te fietsen.)
  • Hoeveel geld wil de klant besteden? (in welke prijsklasse mag de fiets vallen)

Het type fiets en de kwaliteit van de fiets kunnen samen met de klant op basis van de gebruikstoepassing en het geld dat de klant wenst te besteden uitgezocht worden. Voor het bepalen van de maat van de fiets moet de binnen beenlengte gemeten worden en de maten van de fiets eventueel op een pasfiets bepaald worden. Een pasfiets is een soort maatfiets waarop zadelhoogte, cranklengte, stuurafstand en dergelijke eenvoudig kunnen worden aangepast om de klant op maat een fiets te kunnen leveren.

De fiets kan voor vele verschillende doeleinden gebruikt worden.
Fabrikanten hanteren voor de indeling over het algemeen de volgende vijf gebruikscategorieën:

  1. Dagelijks gebruik in stedelijke omgeving:
    de daagse fiets, toerfiets of stadsfiets.
  2. Recreatie en vakantie: de randonneur, hybride of trackingbike
  3. Sportief gebruik op de weg: de klassieke racefiets
  4. Sportief gebruik in het terrein: de mountainbike
  5. Kinderfietsen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: