Versnellingsnaven.

Versnellingsnaven.

Een fiets met één kettingblad en één kettingwiel heeft altijd dezelfde overbrengingsverhouding. De weerstand die een fietser ondervindt is echter niet altijd gelijk. Ook het vermogen waarmee iemand wil fietsen zal niet altijd gelijk zijn. De snelheid kan wel veranderd worden door het traptempo aan te passen, maar dit is niet ideaal. Beter is het om de overbrengingsverhouding tijdens het fietsen te varieren en aan te passen aan de rij-omstandigheden en de fysieke gesteldheid van de fietser. Fietsen zijn dan ook meestal uitgerust met versnellingsnaven.

Om de overbrengingsverhouding tijdens het rijden te kunnen varieren worden twee principes toegepast: de versnellingsnaven en de derailleurversnelling. Bij de versnellingsnaven is een mechanisme tussen het tandwiel en de naaf aangebracht om de overbrengingsverhouding te varieren. Bij de derailleurversnelling zijn extra kettingwielen aangebracht en wordt de ketting van het ene kettingwiel naar het andere verplaatst. Derailleurversnellingen worden in een ander artikel beschreven.

Versnellingsnaven zijn verkrijgbaar met 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 14 en zelfs een traploze verstelbare versnellingsnaaf om de overbrengingen tot stand te brengen. Versnellingsnaven worden geleverd met terugtraprem, trommelrem, Roller-brake en vrijloop.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: