Werking derailleursystemen.

Werking derailleursystemen.

derailleursystemenHet principe van de derailleurversnelling is eenvoudig. Door zowel voor als achter meerdere kettingwielen te monteren en de ketting tijdens het fietsen van kettingwiel te laten wisselen, kan de versnelling aangepast worden aan de omstandigheden. Als de fiets 3 kettingbladen voor heeft en 3 kettingwielen achter, dan zijn er op deze fiets theoretisch 3 x 3 verschillende combinaties mogelijk. De kettingwielen zijn via een freewheel bevestigd aan de achternaaf.

Het derailleursysteem op de fiets zorgt ervoor dat het wisselen van de ketting naar een ander tandwiel (voor of achter) tijdens het fietsen mogelijk is. De voor- en achterderailleur zijn kettinggeleiders die tegen de zijkant van de ketting kunnen duwen, waardoor deze van het ene op het andere kettingwiel kan springen. De achterderailleur zorgt er tevens voor dat de ketting bij de verschillende kettingwielcombinaties gespannen is. De derailleurs worden via een kabel bediend door schakelaars die op of bij het stuur geplaatst zijn.

Het derailleursysteem op de fiets bestaat uit de volgende onderdelen:

– De kettingbladen

  • De ketting

– De kettingwielen

  • De Voorderailleur

– De achterderailleur

  • De binnen- en buitenkabels

  • De Schakelaars

  • Het freewheel.

Voor technische pagina’s over derailleur afstellen kunt u naar de volgende pagina toe.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: