wielen en banden.

Wielen en banden

wielen en bandenAls belangrijke uitvinding voor de mensheid scoort het wiel samen met vuur altijd zeer hoog. Dat is niet zo vreemd. Door gebruik te maken van wielen kunnen zware dingen zeer eenvoudig vervoerd worden. Ook bij de fiets zien we dit. Door de fiets met wielen kan de mens met dezelfde spierkrachten snelheden bereiken die vele malen hoger liggen dan de loop snelheid.

Het standaard fietswiel bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De buiten- en binnenband
  • De velg met velglint
  • De spaken met spaaknippels
  • De naaf met naafhuls, kogellager en as.

Daarnaast kan het wiel nog onderdelen voor de aandrijving (versnellingsnaaf, kettingwielen, freewheel) en remmen (trommel-, of schijfrem) bevatten. Deze worden in de hoofdstukken over aandrijving en remmen behandeld.
Aan een fietswiel kunnen de volgende eisen gesteld worden:

  • Het fietswiel moet met zo min mogelijk verliezen rollen
  • Het wiel moet de oneffenheden van het wegdek zo min mogelijk doorgeven
  • Het wiel moet bestand zijn tegen allerlei krachten die er op werken, zoals krachten van het wegdek, het frame, de aandrijving en de remmen
  • Het wiel moet voldoende grip hebben met het wegdek om snel op te kunnen trekken, veilig door de bochten te kunnen draaien en hard te kunnen remmen zonder dat het wiel gaat slippen
  • Het wiel moet goed zuiver rollen. Het mag geen hoogte- en zijslagen hebben
  • Het wiel moet weinig onderhoud vragen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: