Zadels

Wie al eens een lange fietstocht heeft ondernomen, kent het belang van een goed fietszadel.
Om efficiënt met de krachten om te springen, heeft een trek- of racefiets een voorwaartse zitpositie door de stijlere zitbuishoek.
Dit vraagt dan een langwerpige vorm van het zadel zodat de benen er niet nodeloos tegen zullen schuren.
Het ideale fietszadel blijft een individuele keuze, maar hieronder een kort overzicht.

Standaard fietszadels zijn opgebouwd uit een harde onderplaat, een laag dempende schuim en een lederen overtrek.
Pijn aan het zitvlak en lage rugpijn zijn de meest vermelde klachten.

Gelzadels zouden een betere zitdrukverdeling geven dan de standaard koudschuim laag.
De gel kan vooral effectief zijn achteraan het zadel onder de zitbeenknobbels.
In een rechte positie komt hier de meeste druk op.
Bij een racefiets echter geeft de voorovergebogen fietshouding ook druk op het perineum.

Een gespleten fietszadel vermindert de druk op deze genitale zone.
Het materiaal is op die plaats gewoon uitgesneden. Het bekken kantelt ook lichtjes naar voor, wat de lage rugbelasting vermindert.
Er bestaan zelfs combinaties van gleufzadels en gelzadels. Zo worden alle ongemakken aangepakt.

Ook bij puntloze zadels wordt een duidelijke drukvermindering op het perineum en een voorwaartse bekkenkanteling vastgesteld.
Ze worden echter minder comfortabel gevonden omwille van de verminderde stabiliteit en stuurvaardigheid.

De oude lederen zadels vormden zich anatomisch naar het individuele achterwerk.
Ze vereisten echter veel onderhoud en waren niet bestand tegen water. Hierdoor verdwijnen ze geleidelijk aan.

zadels

De breedte van het racefietszadel wordt gebaseerd op de afstand tussen de zitbeenknobbels.
Bij vrouwen zijn de heupen breder, waardoor ze een breder zadel nodig hebben.
Een te smal zitoppervlak betekent extra druk en een verminderde doorbloeding.
Meerdere maten per fietszadel zijn een must. Deze factor is nog belangrijker dan het soort zadel.
Ook de fietshouding bepaalt mee de gepaste breedte.

Daarnaast moet het zadel nog juist afgesteld worden. De hoogte wordt genomen op 108% van de binnenbeenlengte,
gemeten vanaf de onderste pedaal in het verlengde van de zitbuis.
De horizontale positie wordt zo versteld dat de knie ongeveer loodrecht boven de pedaal in horizontale positie staat.
Dit geeft een optimale krachtuitoefening.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: