Ombouwen tot elektrische fiets.
- Manuel Gort
- [wpbread]
- e-bike, fiets, Ombouwen, pedelec
Een e-bike is meestal een dure aanschaf. Wat nu als je een goede fiets hebt en die wilt ombouwen tot e-bike?
Dan heb je toch ‘voor weinig’ een fiets met elektrische ondersteuning.
Wat zijn de prijzen van die ombouwsets, kun je het zelf doen en waar moet je op letten?
De ombouwset bestaat minimaal uit de volgende componenten:
- Voorvelg met ingebouwde elektromotor
- Sensor (veelal magnetische bewegingssensor voor bij de trapas)
- Accu (meestal weg te bouwen onder bagagedrager)
- Lader voor de accu
- Motor- en/of accumanagement
- Display voor op het stuur
- Vervangende remhendels of remsensoren voor motoronderbreking
- Bedradingsset
Er zijn ook enige sets die zonder accu worden geleverd. Zorg er dus voor dat de set aan je wensen voldoet.
Afhankelijk van het origineel gemonteerde remsysteem (velgrem, schijfrem, rollerbrake of trommelrem) moet dit wellicht worden aangepast of vervangen.
Het ombouwen zelf vereist toch wel wat technische kennis en ervaring.
Als je geen benul hebt hoe je de crank en trapas kunt (de-)monteren, begin er dan niet zelf aan maar laat een vakman de ombouw doen.
Als je kiest voor zelf ombouwen, check dan of de geadverteerde prijs inclusief verzendkosten is. Zo niet, vraag op wat de verzendkosten zijn.
Vraag ook de garantievoorwaarden op en vergelijk deze met andere aanbieders.
En check bij de fietsfabrikant of leverancier van de fiets of deze fiets wel geschikt is voor inbouw van ondersteuning.
Van sommige merken en types is bekend dat de frames (en specifiek de voorvork) de hogere krachten niet aan kunnen.
Dan wordt de ombouw ook ten sterkste afgeraden.
Er bestaan ook systemen waar alle techniek in het wiel is ingebouwd.
Wellicht moet je ook je fietsverzekering aanpassen vanwege de toevoeging van dure onderdelen.