Pinion, Centrale versnelling in de trapas.

Pinion centrale versnelling in de trapas

Pinion heeft de nieuwe C-line transmissie ontwikkeld voor fietsen met midden trapas ondersteuning. Deze is ontworpen voor alledaagse fietsen, toerfietsen en mountainbikes. De nieuwe C-line transmissie maakt fietsen lichter dan voorheen mogelijk was. Deze transmissie biedt 6, 9, of 12 versnellingen. De technologie is afkomstig uit de automobielindustrie en biedt fietsen met de trapasnaaf voordelen als lage onderhoudskosten en een centraal gewicht direct onder de fiets. De C-line wordt ook beschikbaar op fietsen rond de €2000, niet alleen op duurdere modellen. De transmissies zijn echter niet los te koop.

Pinion versnellingen

Pinion produceert versnellingsbakken die in het midden van de fiets worden gepositioneerd. Dit versnellingssysteem is ontwikkeld door Michael Schmitz en Christoph Lermen, die beiden werkzaam waren bij de transmissie-afdeling van Porsche. Na het ontwerpen van versnellingsbakken voor sportwagens, bedachten ze dat dezelfde technieken ook voor fietsen konden worden toegepast.

Pinion Versnellingen

Ontstaan van de Pinion versnelling

Het doel was een duurzaam en onderhoudsvriendelijk versnellingssysteem te maken met een groot versnellingsbereik en goede gewichtsverdeling. Het eerste product was de Pinion P1.18 met 18 versnellingen. Michael en Christoph hebben hun versnellingsbakken ontwikkeld als een alternatief voor de beroemde 14-versnellingsnaaf van Rohloff, een ander Duits bedrijf.

Tijdens de ontwikkeling werd het product intensief getest in de MTB-Downhill-scene. Toen de versnellingsbak in 2012 productierijp was, zagen we deze snel verschijnen in marathon-mountainbikes en trekkingfietsen. Bij BongersBikes werden we de eerste geautoriseerde Pinion-dealer en servicecenter van Nederland.

Pinion heeft sindsdien de collectie uitgebreid met 6-, 9- en 12-speed systemen. Naast modellen van Santos, Idworx, en Van Nicholas met de 18-speed P1.18 versnellingsbak hebben we ook fietsen met de 12-speed C1.12 in de winkel staan.

Hoe werkt een Pinion versnellingsbak?

PiNion centrale versnelling in de trapasDe Pinion-transmissie werkt op een vergelijkbare manier als de versnellingsbak van een auto: een gesloten behuizing met drie assen en een serie tandwielen van verschillende groottes, draaiend in een oliebad. Bij auto’s drijft de motor de ingaande as aan en de uitgaande as leidt naar de aangedreven wielen. De tussenas regelt de verschillende overbrengingen, waardoor de uitgaande as met een andere snelheid draait dan de ingaande as. Eenvoudig, toch?

Bij auto’s liggen de ingaande en uitgaande as in elkaars verlengde of parallel. Michael en Christoph hebben deze twee assen zo over elkaar heen geplaatst dat het geheel compacter werd en in het bracket van de fiets past. Je benen zijn de motor en via de pedaalarmen breng je kracht over op de ingaande as. De versnellingen worden geregeld door met een draaihandvat verschillende tandwielparen in te schakelen, waarna de uitgaande as het voortandwiel aandrijft. Misschien klinkt het ingewikkeld, maar vertrouw ons: het werkt!

 

Centrale plaatsing van de Pinion versnellingsbak

De versnellingsbak wordt als geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. Om deze toe te passen, moeten fietsfabrikanten een speciaal frame maken. Net als een Rohloff-naaf is een Pinion-bak niet bijzonder licht, maar de plaatsing in het bracket zorgt ervoor dat het zwaartepunt mooi laag en centraal ligt, waardoor het achterwiel lekker licht blijft. De extra paar honderd gram van een Pinion-bak ten opzichte van een derailleursysteem is nauwelijks merkbaar.

De Pinion heeft een relatief klein voortandwiel en een even groot achtertandwiel. Dit kleine voortandwiel biedt extra bodemvrijheid, zodat het tandwiel en de tandriem of ketting niet snel beschadigen door rotsblokken en boomstammen.

Pinion heeft een hoog rendement

De tandwielen, lagers en assen zijn ontworpen voor een lange levensduur en een hoog rendement. Duitse degelijkheid met de precisie van een Zwitsers uurwerk! In de praktijk is dit hoge rendement goed voelbaar. De versnellingsbak trapt lekker licht!

Hoog rendement

 

 

Onderhoudsvriendelijkheid van de Pinion

Alle draaiende delen van de Pinion-transmissie zijn hermetisch opgeborgen in een aluminium behuizing. De versnellingsbak heeft geen last van water en vuil. Bij de Rohloff-naaf hoef je slechts om de 5000 km de olie te verversen. Bij de Pinion hoeft dit slechts om de 10.000 km! Of één keer per jaar.

  • Modder? Met Pinion lach je erom.

Eenvoudige bediening

De versnellingen worden eenvoudig bediend met een draaihandvat. Je kunt meerdere versnellingen snel op- en afschakelen, zelfs als de trappers niet draaien.

De draaishifter bedient de bak met twee trekkabels die, in tegenstelling tot bij een derailleursysteem, niet continu onder spanning staan. Omdat de kabels relatief kort zijn, is er weinig interne wrijving en werkt het schakelen lekker licht.

De indexering (de klik) van de versnellingen zit in de versnellingsbak en niet in de draaigreep. Versnellingen afstellen behoort dus tot het verleden!

Eenvoudig te bedienen

Pinion fietsen zijn E-bike ready

Een groot voordeel van de versnellingsbak in het bracket ten opzichte van de versnellingsnaaf van Rohloff is dat fietsen met deze transmissie relatief eenvoudig tot E-bikes kunnen worden omgebouwd. Pinion combineert perfect met elektrische systemen met een achterwielmotor. Met de versnellingsbak in het bracket kan de motor mooi in het achterwiel worden gespaakt en voor een goede gewichtsverdeling wordt de accu op de onderbuis geplaatst.

Systemen met achterwielmotoren worden door meerdere merken als complete kit geleverd. Ze bestaan uit een motor, accu, display, bedieningsknoppen en een kabelboom. Door de kabels buitenlangs aan te leggen, blijft het altijd mogelijk om onderdelen los te koppelen en te vervangen.

De merken Idworx en Santos leveren hun Pinion-modellen af-fabriek met het Neodrives systeem van Alber. Het is ook mogelijk om jouw huidige Pinion-fiets later om te laten bouwen.

Pinion varianten

Er bestaan meerdere varianten van Pinion’s versnellingsbakken, met 6, 9, 12 of 18 versnellingen. Santos, Idworx en Van Nicholas werken uitsluitend met de 12- en/of 18-speed varianten. De 6- en 9-speed Pinions laten we in onderstaande overzicht buiten beschouwing. We hebben wel de gegevens van Rohloff ernaast gezet, want daar wordt Pinion toch altijd als eerste mee vergeleken.

Bron voor meer informatie bij Pinion op de website.

Video: