Anatomie van de bakfiets.

Leestijd

2 minuuten

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 0,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Geen

Niveau

1/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

De Anatomie van de bakfiets.

Een bakfiets is een speciaal type fiets dat is ontworpen voor het vervoeren van goederen of zelfs personen in een ruime bak aan de voorkant van het voertuig. De anatomie van een bakfiets omvat verschillende essentiële onderdelen die bijdragen aan zijn functionaliteit en stabiliteit.

Het frame van een bakfiets is stevig en vaak langer dan dat van een gewone fiets, om plaats te bieden aan de bak. De bak zelf is meestal gemaakt van hout, metaal of kunststof en kan variëren in grootte, afhankelijk van het beoogde gebruik. Voorwielen van bakfietsen zijn kleiner in diameter en stevig gemonteerd om het gewicht van de bak en de lading te dragen, terwijl het achterwiel zorgt voor de aandrijving.

Verscheidenheid aan versnellingen.

Bakfietsen hebben vaak een verscheidenheid aan versnellingen om het fietsen met zware ladingen gemakkelijker te maken, en ze kunnen worden uitgerust met krachtige remmen om veilig te kunnen stoppen, gezien het extra gewicht dat ze kunnen dragen. Sommige moderne bakfietsen kunnen elektrisch worden aangedreven om het trappen te vergemakkelijken, vooral bij heuvelachtig terrein of zware ladingen. Over het geheel genomen biedt de anatomie van een bakfiets een praktische en milieuvriendelijke oplossing voor stedelijk vervoer van goederen en personen.

De bakfiets bevat de volgende onderdelen :

Bak : Vaak van metaal, hout of kunstof. De verlichting is vaak led verlichting op batterijen.

Crankset :

  • Trapas.
  • crank. Verbindingsstuk tussen trapas en de pedalen.
  • pedaal. “Trappers”, verbinding tussen de schoenen en de cranks.

Frame :

  • Zadelbuis.
  • Staande achtervork. Gedeelte van het frame dat loopt vanaf de achteras richting het zadel en de trapas, onderverdeeld in de liggende achtervork (van achteras naar trapas) en staande achtervork (van trapas naar zadel).
  • Liggende achtervork. Gedeelte van het frame dat loopt vanaf de achteras richting het zadel en de trapas, onderverdeeld in de liggende achtervork (van achteras naar trapas) en staande achtervork (van trapas naar zadel).
  • Bovenbuis.
  • Balhoofdbuis.
  • Onderbuis.
  • Zadelstrop. Klem die de zadelpen in het frame klemt.
  • Bagagedrager.
  • Spatbord.
  • Jasbeschermer.
  • Slot.

Ketting : Beschermt door een kettingkast.

Rem : Trommelremmen of Rollerbrakes.

Stuur :

  • Stuurpen.
  • remhendel.
  • Versnellingsschakelaar.
  • Versnellingskabels.
  • Remkabels.
  • handvatten.

Tandwielen.

Wielen :

  • Velg.
  • Naaf. Onderdeel wat zorgt voor de lagering tussen as en wiel.
  • Binnenband.
  • Buitenband.
  • Spaken.
  • Versnellingsnaaf (achternaaf) Vaak 3-5-7 versnellingen.

Zadel :

  • Zadelbout.
  • Zadelpen. Pen die het frame verbindt met het zadel.
  • Zadelpenklem.
  • Zadelvering.

 

 

Play Video

Overige Techniek

Wielmaten velg-band-iso-wiel in mm en omtrek.
Wielmaten velg-band-iso-wiel in mm en...
Wat zijn de meeste wielmaten, en wat zijn de maten van een velg en band in mm? En wat zijn…
Check je fiets na een val.
Check je fiets na een...
Een valpartij met je fiets kan behoorlijk indrukwekkend zijn, en het is begrijpelijk dat je eerst aan jezelf denkt. Maar…
Anatomie van de stadsfiets.
Anatomie van de stadsfiets.
Een stadsfiets is een veelzijdig en alledaags vervoermiddel, ontworpen om comfortabel en efficiënt door stedelijke omgevingen te navigeren. Laten we…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.