Wielen opknappen.
- Manuel Gort
- donderdag 10 maart 2016
- 543 Views
Leestijd
Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.
Kosten
Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.
Gereedschap
Niveau
Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.
Niets heeft zo’n grote invloed op de prestaties van je fiets als je wielen. Leer hoe je ze op hun best kunt laten rollen, en hoe je relatief goedkoop aan snelheid kunt winnen. Dit is een van je beste upgrade, maar ook een van de kostbaarste om je wielen opnappen. Je kunt natuurlijk ook meer tijd dan geld aan je huidige wielen besteden, zodat ze beter rollen dan ooit. De genoemde stappen dienen als voorbeeld om ze op te knappen met een beperkt budget. Of je nou handgemaakte wielen of systeemwielen hebt. Met deze tips kun je flinke winst behalen op het gebied van snelheid en acceleratie. Vooral over langere afstanden. Twijfel je over je vaardigheden bij de meer technische onderdelen, dan kun je het beter overlaten aan de fietsenmaker. In dat geval kun je rekenen op 10 tot 20 euro per wiel om het te richten. Naaf onderhoud zal ongeveer tussen de € 30,- tot €65,- afhankelijk welke naaf je hebt, exclusief materiaal. Geld dat je uitgeeft aan zorgvuldig uitgezochte onderdelen zoals lichtgewicht banden, binnenbanden en velglint is een goede investering. Vergelijk de kosten en gewichtsbesparingen maar eens met de kosten van lichtere exemplaren.
Schoonmaken en inspecteren – wielen opknappen.
Aangezien de naaf toch wordt voorzien van vers vet, hoef je je niet drukte maken over water dat in de lagers komt.
Een schoonmaakmiddel zoals Muc-Off, een emmer met heet water en een harde borstel, dat is alles wat je nodig hebt voor deze klus.
Controleer na het schoonmaken van je wielen of de velgen versleten zijn.
Dit kan aangeduid worden door een verdwenen slijtage-indicator op de remrand, of door een holle remrand.
De rand van de velg die naar buiten buigt wanneer de band op hoge druk staat, of scheuren in de remrand.
Als een velg deze tekenen van slijtage vertoont, moet je de wanddikte meten zodat je weet of de velg aan vervanging toe is.
Eenmaal schoon moet je het wiel onderzoeken op mogelijke tekenen van slijtage of schade, scheurtjes in de remrand van de velg, of bij de spaakgaten van de naaf.
Het heeft geen zin om veel tijd in je wielen te steken als later blijkt dat er iets kapot is.
Maak je eigen meetapparaat met een 2 millimeter dikke spaak zonder verdunning, buig hem in de vorm van een hoef.
Buig vervolgens van beide uiteinden 10 millimeter om.
Knijp de gebogen uiteinden van de spaak nu om de velgrand heen zoals op de foto.
Daar plaats je de bek van een schuifmaat overheen.
De dikte moet minstens 5 millimeter zijn voor de veiligheid, zodat de wanddikte van de velg minstens 1 millimeter is.
Naaf onderhouden.
Demonteer de naaf en leg alle onderdelen op volgorde weg.
Reinig de onderdelen met een doek en ontvetter.
Check de kogels en lager schalen op slijtage zoals pitjes en scheurtjes.
Betere lagers kosten vanaf 10 euro per wiel, maar ze zijn het geld waard tijdens wielen opknappen.
Kwaliteits lagers.
Als de naaf toch uit elkaar ligt, kun je meteen de lagers upgraden.
Beter materiaal (CroMo of keramisch) en beter afgewerkte oppervlakken geven echte en psychologische voordelen.
Standaard Shimano- en oude Campagnolo naven gebruiken zo’n tien 3/16 inch kogels per lager in de voornaaf, en negen ¼ inch kogels per lager in de achternaaf.
Let op: Shimano klonen hebben vaak 7/32 inch kogels aan de vrijloop kant en 1/4 inch kogels in het linkerlager. De huidige Campagnolo-naven hebben een kunststof kooi, met 5/32 inch kogels voor en achter, met industrie lagers in de vrijloop.
Bij het monteren van losse kogels vul je het lager tot hij volzit, dan haal je er eentje uit.
Soepel vet.
Goede wielen rollen sneller, door minder gewicht en weerstand, naast het upgraden van je lagers helpt ook het gebruik van goed lagervet.
Smeer een laagje vet in de lagerschaal, en druk de kogels erin.
Je kunt beter te veel dan te weinig vet gebruiken.
Druppel nu een beetje smeermiddel op het vet, zo’n vijf druppels per lager.
Het smeermiddel functioneert als oplosmiddel, waardoor het vet minder plakkerig wordt.
Dit is vooral een voordeel in koude omstandigheden.
Het gaat wel enigszins ten koste van de waterbestendigheid van het vet, waardoor de smering minder lang meegaat in nat weer.
Maar in ruil voor wat meer onderhoud krijg je wel een naaf die soepeler rolt dan ooit. Dus zeker te over wegen waard tijdens wielen opknappen.
Velglint en banden.
Als we toch gewicht aan het besparen zijn, dan is een extra 10 gram per wiel door nieuw velglint mooi meegenomen.
Je zult waarschijnlijk zien dat je huidige velglint versleten of gescheurd is, of dat het de spaakgaten niet goed afdekt, waardoor je eerder lek rijdt.
Hou een schroevendraaier onder het nieuwe velglint zoals op de foto, plak het lint vervolgens in het midden van het velg bed.
Als je het velglint geplakt hebt, kun je met de schroevendraaier het lint verplaatsen om het ventielgat uit te lijnen met het gat in de velg.
Als de uitlijning niet klopt, loop je kans op een beschadigd ventiel.
Zorg ook dat het velglint alle spaakgaten goed afdekt.
Het lint mag de velgrand niet bedekken, anders zit de band niet goed op de velg.
Lichtgewicht banden.
Kleuren vorm kunnen lichamelijke prestaties beïnvloeden door hun effect op emoties.
Stel je maar voor dat je naar een fel rode Ferrari loopt met de sleutels in je handen, gaat je hart daar niet sneller van kloppen?
Hetzelfde geldt voor geluid.
Vouwbanden zoals Michelin Pro 3 kunnen het gewicht van de roterende massa flink omlaag brengen ten opzichte van draadbanden.
Gecombineerd met een lichte binnenband zorgen de lagere wanddikte en hogere druk voor een interessant, snel geluid.
Een woesj geluid, waardoor je nog harder wilt rijden!
Zorg er wel voor dat je band goed op de velg ligt voor je zo hard gaat fietsen.
Bij het monteren moet je ook even checken of de binnenband goed op zijn plaats zitten hoogte van het ventiel.
Spaak spanning en wiel richten.
Controleer de spaakspanning zodat je de conditie van het wiel kunt achterhalen.
De huidige spaakspanning is ook een leidraad bij het richten van je wiel, draai je de spaken strakker, losser, of een combinatie van beide?
Ga het wiel rond, knijp in de spaak paren die aan één kant van het wiel liggen.
Doe dit aan beide kanten.
De spaak paren moeten strak aanvoelen, met minder dan 5 millimeter ruimte in het midden van de spaken.
Aan de cassettekant moet dit nog minder zijn.
Tik tegen de spaken met een metalen object, of pluk eraan.
Alle spaken moeten hetzelfde geluid maken.
Je kunt ook een spaakmeter gebruiken.
Wielen richten.
Na verloop van tijd kan een wiel op een punt komen dat het nauwelijks recht blijft, ondanks herhaaldelijk richten. Als je de algehele spaakspanning hebt gemeten, voorzie je elk spaaknippel van een druppel licht smeermiddel. Laat het even intrekken, en richt het wiel dan opnieuw.
Spaaknippels zijn net bouten, rechtsom is strakker en linksom is losser.
Met het wiel rechtop werk je van boven naar beneden, draai de nippels niet meer aan dan een kwartslag per keer. Een spaak spannen trekt de velg in de richting naar de kant van naaf waar de spaak zit.
Als er hoogteslagen in de velg komt doordat je een spaak spant, draai je de tegen overliggende spaak losser om de velg weer rond te krijgen.
Balanceren.
De laatste stap is de spreekwoordelijke kers op de taart, want het balanceren van je wielen geeft ze net dat beetje extra voor optimale prestaties.
Monteer eerst de band, en zorg dat de velg en naaf in perfecte conditie zijn.
Laat het wiel vrij draaien in de lucht, en kijk welk gedeelte van de velg zich onderin bevindt als het uitgedraaid is. Het zwaarste gedeelte zal onderin bevinden, waarschijnlijk met het ventiel.
Je kunt dit compenseren door een stukje looddraad of vislood tegen de tegen overliggende spaak te plaatsen met twee tie-wraps.
Een ventiel weegt doorgaans 7 tot 10 gram, dus weeg het gewichtje na.
Succes!
Succes bij deze handelingen tijdens je wielen opknappen. Heb je nog puntjes die hierbij kunnen geef ze vooral door via info@defietssite.nl onder vermelding van wielen opknappen.
Overige Techniek
Hydraulische remleidingen vervangen.
Band plakken.
Fietswiel, spannen en richten.
Techniek berichten
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.