Zeven regels voor de MTBer.

frog bikesVoor elke waarschuwing die fietsproducenten plaatsen in hun gebruikershandleiding is er wel een fietser die zich er niet aan houd.
Maar sommige regels zijn er om je aan te houden.
Hier zijn zeven regels die je zeker niet moet breken als je wilt dat je fiets lang mee gaat.

Maak je fiets schoon.

Als je klaar bent met een rit, zeker als die rit modderig en nat is geweest, wees er dan zeker van dat je je fiets weer schoon in de schuur zet.
Je wilt niet dat al die modder en vuil in je fiets terecht komt, zeker niet in en tussen je tandwielen en ketting, en de lagers van je assen.
Voor MTBers een goeie tip : neem een onkruidspuit, gevuld met water mee in je auto als je weer op pad gaat naar een mooie MTB rit.
Na je rit kun je dan alvast je ketting, tandwielen en derailleur schoner spuiten voordat je er weer mee huiswaarts keert.
Spuit je fiets thuis dan verder af met een tuinslang.
Gebruik zeker niet een hogedrukreiniger, aangezien hoge druk de lagers van je fiets kunnen beschadigen.

Door je fiets schoon te houden kun je ook beter constateren of er slijtage is aan je fiets en onderdelen.

Ga niet rijden met versleten onderdelen.

Als je remmen zijn versleten, of je kabels zijn beschadigd. Vervang ze voordat er ongelukken gebeuren.
Ook al ben je van plan later in het seizoen een nieuwe fiets te gaan kopen.
Je wilt gewoon niet dat je remkabels het begeven als je ver van huis bent.

Doe je eigen onderhoud alleen als je er verstand van hebt.

Er zijn al heel wat doehetzelfers die de vergissing hebben begaan om een kleine reparatie uit te laten draaien in een kostbare grote reparatie.
Bijvoorbeeld : door de ketting overmatig te smeren. Zodanig dat het teveel vuil en water aan kan trekken en alsnog je tandwielen en ketting verprutst.
En wat dacht u van het te strak aandraaien van bouten en moeren? Zeker bij fietsen met een carbon frame kan dat grote gevolgen hebben.

Zet je fiets niet buiten, onbeheerd en niet op slot weg.

Er worden veel fietsen gestolen. Oke, je hoeft maar even die winkel in.
Maar dat is het uitgelezen moment om iemand op het idee te brengen om je fiets op te pakken en achter in zijn busje te stoppen.
En naar huis lopen in je sport kleren is geen pretje.

Zelfs als je je fiets op slot wegzet, stel je fiets niet te lang bloot aan de weerselementen.
Regen, sneeuw en mist kunnen je fiets laten roesten en gaan er onderdelen stuk.
Er zijn handige haken in de handel waarmee je je fiets in je garage of schuur kunt ophangen, waardoor hij niet in de weg staat.

Leg je fiets nooit neer op de kettingkant.

Als je even stopt tijdens je veldrit, en je kan nergens een plekje vinden om je fiets even tegenaan te zetten. Leg je fiets nooit op de grond aan de kant van je ketting en derailleur.
Op die manier kan er niets kromtrekken aan je aandrijving en houd je vuil er ver vandaan.

Hang je fiets niet op z’n kop.

Doe het gerust wel als je gewone remmen hebt met remkabels.
Maar als je Shimano XT, SRAM Guide, of een ander type hydraulische remmen hebt, doe het niet.
Als je je fiets op zijn kop ophangt, kan er lucht naar de remklauwen lopen, waardoor het hele remsysteem niet goed meer werkt.

Zorg ervoor dat je bandenspanning correct is.

Ga nooit fietsen met een te lage of te hoge bandenspanning.
Een te lage spanning kan er voor zorgen dat je je velgen beschadigd of je buitenband sloopt.
Een te hoge spanning geeft veel stress aan je frame en onderdelen van je fiets. Bovendien kun je dan gemakkelijk een band doorprikken met een scherp voorwerp.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: