België werkt aan aparte bromfietsklasse voor speed-pedelec

België werkt aan aparte bromfietsklasse voor speed-pedelec

In België is men druk bezig met het aanpassen van de wetgeving rondom de speed-pedelec. Een snelheidsklasse binnen de elektrische fietsen die steeds populairder wordt. Terwijl in Nederland de speed-pedelec volgend jaar officieel als bromfiets wordt geclassificeerd. Werkt België aan een eigen benadering. Hier zal de speed-pedelec vallen onder een nieuwe, speciale bromfietsklasse.

Huidige verwarring rondom Speed-Pedelecs

De huidige wetgeving in België rondom de speed-pedelec zorgt voor verwarring. Officieel wordt de speed-pedelec als een bromfiets beschouwd. Maar in de praktijk wordt het vaak gezien als een gewone elektrische fiets. Dit leidt tot onduidelijkheid, zowel voor gebruikers als voor handhavers van de wet.

De Belgische wetgever is zich bewust van deze verwarring en werkt daarom aan een nieuwe wetgeving die deze zomer van kracht moet worden. De speed-pedelec blijft in deze nieuwe wetgeving een bromfiets. Maar er wordt een extra klasse toegevoegd aan de bestaande categorie Bromfietsen. Naast klasse A en klasse B, komt er nu ook klasse S-Pedelec.

Wat houdt de nieuwe klasse S-Pedelec in?

De toevoeging van de klasse S-Pedelec aan de Bromfietsen-categorie is bedoeld om de speed-pedelec in bepaalde situaties meer flexibiliteit te geven. Dit betekent dat de speed-pedelec op wegen mag rijden waar gewone bromfietsen niet zijn toegestaan. Voorbeelden hiervan zijn jachtpaden, wegen die bestemd zijn voor landbouwvoertuigen, fietsers en voetgangers, en fietssnelwegen. Op deze wegen moeten bestuurders van de speed-pedelec zich wel houden aan de geldende snelheidslimieten.

Door deze nieuwe klasse wordt er rekening gehouden met de unieke eigenschappen van de speed-pedelec, die vaak een hogere snelheid en een krachtigere motor heeft dan reguliere e-bikes. Hierdoor kan de speed-pedelec zich gemakkelijker aanpassen aan verschillende wegomstandigheden, wat bijdraagt aan de veiligheid en het gebruiksgemak.

Nieuwe regels in de wegcode

Naast de nieuwe classificatie komen er ook aanvullende regels in de Wegcode. Een belangrijke verplichting is dat bestuurders van een speed-pedelec een helm moeten dragen. Dit kan een fietshelm zijn die de slapen en het achterhoofd beschermt, of een bromfietshelm. Deze regel is ingevoerd om de veiligheid van de bestuurders te waarborgen, aangezien de hogere snelheden van de speed-pedelec meer risico’s met zich meebrengen dan bij gewone fietsen.

Fiscale en vergoedingskwesties

Naast de nieuwe wettelijke classificatie en de regels voor het gebruik van de speed-pedelec, zijn er ook fiscale kwesties die aandacht vereisen. De mobiliteitsorganisatie Mobiel 21 wijst op mogelijke problemen rondom de fietsvergoeding en belastingen voor speed-pedelec-gebruikers.

In veel Belgische ondernemingen wordt een fietsvergoeding uitgekeerd, die vaak ook geldt voor de speed-pedelec. Tot 0,22 euro per kilometer is deze vergoeding belastingvrij. Voor fietsers is er daarnaast een fiscale aftrek van 100% mogelijk. Echter, voor de speed-pedelec is de fiscale regelgeving nog niet volledig uitgewerkt, wat kan leiden tot onduidelijkheid en onzekerheid voor gebruikers.

De aanpassing van de wetgeving in België met betrekking tot de speed-pedelec is een belangrijke stap om deze populaire vorm van elektrisch vervoer beter te reguleren en veiliger te maken. De introductie van de klasse S-Pedelec binnen de Bromfietsen-categorie biedt meer flexibiliteit en duidelijkheid voor gebruikers, terwijl aanvullende regels zoals de helmplicht de veiligheid verhogen. Hoewel er nog enkele fiscale kwesties moeten worden uitgewerkt, toont deze wetswijziging aan dat België bereid is om mee te bewegen met de technologische ontwikkelingen en de groeiende populariteit van de speed-pedelec.